28 september 2018

CDA Overijssel: “Geitenstop verstandig besluit”

Het CDA heeft ingestemd met het voorstel om met onmiddellijke ingang een geitenstop van een half jaar af te kondigen. “Het CDA beseft dat dit een maatregel is die geitenhouderijen pijn doet. We zijn altijd huiverig en terughoudend geweest in het treffen van dwingende maatregelen, omdat tot dusver niet duidelijk is wat de oorzaak is van verhoogde gezondheidsrisico’s voor omwonenden van geitenhouderijen. Recente ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat we ons toch achter het voorstel tot een geitenstop hebben geschaard. De gezondheid van onze inwoners staat wat ons betreft op een”, aldus woordvoerder Jeroen Piksen.

Groei geitensector
“Het CDA is altijd voorstander geweest van gedegen onderzoek naar de relatie tussen gezondheidsklachten en geitenhouderijen. Het onderzoek, dat door het RIVM wordt uitgevoerd, loopt en voor het einde van dit jaar worden de eerste resultaten verwacht. In afwachting hiervan vond het CDA dat de ontwikkelingen in de branche actief gemonitord moeten worden en voorkomen moet worden dat grote bedrijven uit andere landsdelen zich hier vestigen en uiteindelijk de Overijsselse familiebedrijven hinderen (het zgn waterbedeffect). Nu blijkt dat in de afgelopen periode het aantal geiten in Nederland met 12 procent is gestegen. Aangezien andere provincies en gemeenten al eerder een geitenstop hebben ingevoerd is de kans zeer reëel dat deze groei neerslaat in Overijssel. Concreet betekent dit d Dat willen we niet”, vertelt Piksen.

Structurele gezondheidsklachten
"Uit signalen van de GGD blijkt dat de genoemde gezondheidsklachten een structureel karakter hebben. Het is niet uit te sluiten dat groei van het aantal geiten de gezondheidsrisico’s vergroot. Een zorgelijke situatie. Deze recente ontwikkelingen zijn voor het CDA doorslaggevend geweest het voorstel van GS voor een geitenstop te steunen. Het gaat om een tijdelijke maatregel die de provincie tijd geeft een goed onderbouwde en definitieve afweging te maken over de geitenhouderijen in Overijssel.

Vertrouwen in de toekomst
“Het CDA blijft vertrouwen houden in de Overijsselse aanpak van verdere verduurzaming van de landbouw door inzet van het Kwaliteitsteam en het programma Agro&Food. Ook de visie van minister Schouten biedt hiervoor goede uitgangspunten” , besluit Jeroen Piksen.