28 december 2021

CDA Overijssel wil lobby voor aanwijzing Oude Kolksluis als monument

De fractie van het CDA in Provinciale Staten steunt het streven van Zwartewaterland om de Oude Kolksluis in Zwartsluis op de monumentenlijst te krijgen. Rijkswaterstaat ziet tot nu toe niets in het plan.

‘Maar wij hopen dat Gedeputeerde Staten zich willen inzetten om daarin verandering te brengen, zodat Rijkswaterstaat de bezwaren laat varen en Zwartewaterland helpt om deze historische sluis op de monumentenlijst te krijgen’, aldus het CDA-Statenlid Jacob Spiker die Gedeputeerde Staten vraagt om bij Rijkswaterstaat te gaan lobbyen.

De Oude Kolksluis in het historische centrum is jarenlang van grote economische betekenis geweest voor de Kop van Overijssel en Zuid-Drenthe als de ‘waterpoort naar het noorden’.

De Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed ziet de maatschappelijke en culturele waarde in van de sluis, maar voor Rijkswaterstaat ligt dat dus anders. Het is de bedoeling om vrijwilligers te betrekken bij onder meer het bedienen van de brug en de sluis bij nautische evenementen. Daarbij is ondersteuning van Rijkswaterstaat nodig.