11 november 2018

CDA vraagt aandacht voor kansen batterij industrie voor Nederland

De CDA Tweede Kamerfractie heeft vragen gesteld over de kansen die de batterij industrie Nederland biedt op het gebied van opslag van energie in batterijen. De volgende stap in de opwekking van hernieuwbare energie is de opslag daarvan. Ook in Nederland zijn bedrijven actief die een bijdrage leveren in de ontwikkeling hiervan. Een voorbeeld hiervan is de R&D campus op Technology Base voor de ontwikkeling van slimme en schone batterijen, een samenwerking tussen Universiteit Twente, bedrijfsleven (LithiumWerks) en overheden. CDA woordvoerder Economie Henk Meulink is blij met de aandacht voor de Nederlandse batterij industrie: “Met de komst van Lithium Werks naar Twente lijken er goede kansen te zijn voor Nederland en Twente in het bijzonder. Vooral op economisch gebied en ontwikkeling van kennis en toepassing van energieopslag. Ik hoop dat Nederland een voorbeeld neemt aan Duitsland. Ik ben erg benieuwd naar de reactie van de minister”

Kans voor economie, werkgelegenheid en energietransitie
De Tweede Kamer heeft de vragen gesteld naar aanleiding van een bericht waaruit blijkt dat Duitsland 1 miljard euro gaat investeren in onderzoek naar en productie van nieuwe batterijen voor elektrische auto’s. Dit blijkt een plan te zijn dat onderdeel is van Europese pogingen om de eigen (Europese) batterij-industrie te stimuleren en de afhankelijkheid van Azië te verminderen. Nu bekend is geworden dat Lithium Werks zich gaat vestigen op Technology Twente, is het logisch dat ook Nederland een rol kan vervullen hierin. “Nederland heeft sterke technische universiteiten en is ook toeleverancier is voor de auto industrie, een branche waarin steeds meer gebruik wordt gemaakt van accu’s om energie in op te slaan. Hier moeten we gebruik van maken en zorgen dat dit ten goede komt aan economie, werkgelegenheid en de energietransitie”, aldus de stellers van de vragen, waaronder de Overijssels Pieter Omtzigt.