14 februari 2017

CDA: Waarom betaalt Overijssel meest aan Rijkswegen?

Naar aanleiding van berichtgeving in de Stentor over het feit dat Overijssel van alle provincies het meest investeert in Rijkswegen heeft de Statenfractie van het CDA vragen gesteld aan gedeputeerde Staten.

Bereikbaarheid van groot belang voor economie
“Naast alle vragen die dit bij ons oproept, ben ik wel trots op onze provincie dat wij zelf zorgen voor goede bereikbaarheid van onze provincie en zo een belangrijke bijdrage leveren aan de economie”, reageert woordvoerder Verkeer en Vervoer Christiaan Schrijver.

“Maar deze twijfelachtige eer, hadden we liever niet gehad. Het CDA Overijssel is van mening dat de Minister verantwoordelijk is voor de Rijkswegen. Ook buiten de Randstad. Bij die verantwoordelijkheid hoort ook dat de Minister zorg draagt voor de veiligheid en doorstroming op deze wegen”, vult woordvoerder Verkeer en Vervoer Bart van Moorsel aan.

Ook Overijsselse Tweede Kamer kandidaten reageren op de berichtgeving:
"Dit is precies waar het CDA al tijden de vinger bij de zere plek legt van dit kabinet", stellen de Overijsselse CDA kandidaat kamerleden Hilde Palland en Eugene van Mierlo. "Er is geen oog voor de regio. De verhouding is volledig scheef in investeringen in infrastructuur in de randstad ten opzichte van de rest van Nederland. Het is toch buitengewoon vreemd dat bijvoorbeeld een gemeentelijke metrolijn (Noord-Zuidlijn) in Amsterdam wel wordt bekostigd door het rijk, maar het aanpakken van verkeersonveilige delen op de rijkswegen zoals de N35, N36 en N50 op het bordje komen van de provincie en gemeenten".

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.