18 mei 2019

CDA wil aandacht veiligheid boeren na gebeurtenissen bij varkensboer in Boxtel.

De CDA fractie wil dat er ook in Overijssel aandacht is voor de veiligheid van boeren na de gebeurtenissen in Boxtel. Daar drongen dierenactivisten de stal binnen van een varkensboer om te protesteren en gingen niet meer weg. Een ernstige zaak vindt de CDA fractie. In navolging van Tweede Kamerlid Jaco Geurts die op 14 mei vragen stelde aan het kabinet, heeft Karin van der Toorn dit onderwerp aan de orde gesteld tijdens de vergadering van Provinciale Staten.

Zorgen zijn duidelijk
Samen met de VVD diende zij een motie in, die ervoor moest zorgen dat de criminaliteit door dierenactivisten wordt aangepakt. De commissaris van de Koning gaf aan dat de motie zoals deze er lag, niet uitgevoerd kon worden. Karin van de Toorn: "Helaas paste de motie niet bij de taken van de provincie. Ik ben wel blij dat de commissaris heeft toegezegd hier aandacht voor te vragen bij de voorzitters van de veiligheidsregio’s, politie en het OM, onze zorgen te delen en te informeren welke acties ondernomen worden. Ik blijf de ontwikkelingen volgen."