14 oktober 2021

De passie van Moniek Kleinsman voor het Sport- en Beweegakkoord

Moniek Kleinsman heeft als voormalig topschaatser nog altijd een passie voor sport en bewegen. Geen wonder dat zij zich als CDA-Statenlid in de afgelopen 2,5 jaar heeft ingezet om het Sport- en Beweegakkoord van de grond te krijgen. Met de motie-Kleinsman wist ze te bewerkstelligen dat de provincie zich in gaat zetten voor deskundigheidsbevordering van vrijwilligers bij sportclubs.

Het Sport- en Beweegakkoord werd gisteren door Provinciale Staten omarmd, maar Moniek Kleinsman toonde zich er nog niet gerust op na alle vertraging door de coronaperikelen. ‘Laat dit akkoord in de volgende Statenperiode niet terug op de agenda komen’, hield ze de Statenleden voor bij haar afscheid als lid van Provinciale Staten.

De ambitie is dat Overijssel over vier jaar in de top drie staat van de meest beweegvriendelijke, sportieve en gezonde provincies. Daartoe wil de provincie inwoners stimuleren om hun leven lang te bewegen, jong en oud, op hun eigen niveau en met eigen doel. Samen met gemeenten en sportorganisaties in Overijssel wordt de komende jaren gewerkt aan het versterken van de infrastructuur voor sport en bewegen.

Tot en met 2024 is er 3,4 miljoen euro beschikbaar voor het opzetten en ondersteunen van tal van sportieve initiatieven. Van simpelweg bewegen in de openlucht tot topsport, waarbij nadrukkelijk ook de Special Olympics wordt genoemd. De Special Olympics is het grootste landelijke sportevenement voor mensen met een verstandelijke beperking dat volgend jaar juni in Twente wordt gehouden.