02 maart 2015

'Den Haag, laat ons niet in de kou staan!'

Dat is wat CDA Overijssel maandag 2 maart CDA-Tweede Kamerlid en woordvoerder infra Martijn van Helvert mee wil geven als het gaat om bereikbaarheid van en binnen de regio en verkeersveiligheid. Van Helvert is in Overijssel om met Statenlid Christiaan Schrijver en lijsttrekker Eddy van Hijum een aantal knelknooppunten te bezoeken. De lokale CDA-fracties, wethouders en omwonenden zullen ter plekke de noodzaak van actie toelichten.

“Het moet nu eens doordringen in Den Haag, dat ook in het Oosten goede wegverbindingen bijdragen aan de Nederlandse economie en dat aanpak van bepaalde wegen in verband met verkeersveiligheid noodzakelijk is”, licht Christiaan Schrijver de infratour toe. “We zijn het zat dat er steeds toezeggingen worden gedaan, maar er uiteindelijk geen actie wordt ondernomen. Onze ondernemers worden hier de dupe van, om over het aantal (dodelijke) verkeersslachtoffers maar te zwijgen.”

Allereerst is er aandacht voor de problematiek op het kruispunt N50/N307 bij Kampen. Vanaf Zwolle richting de Flevopolder en vice versa, is iedere dag file bij Kampen. En het wordt daar steeds drukker, doordat de regio groeit en het verkeer van en naar vliegveld Lelystad. Het vorige kabinet zou dit al oplossen, maar het huidige kabinet heeft een streep door de plannen gezet.

Vervolgens rijdt de colonne door naar knooppunt Bos aan de N35/N348 bij Raalte. Helaas is het niet de eerste en waarschijnlijk niet de laatste keer dat het CDA deze plek bezoekt. De spoorlijn, de N348 en de N35 kruisen elkaar hier, wat een van de grootste bottlenecks tussen Zwolle en Twente is. Voor de economische ontwikkeling van de regio is het essentieel om de twee stedelijke centra met elkaar te verbinden. Om de doorstroming en veiligheid te verbeteren, wil het CDA dat de marsroute van 2x2 baans 100km weg zo snel mogelijk wordt gerealiseerd. Het liefst dan ook te beginnen bij het gevaarlijke knooppunt Bos, waar onder andere schoolgaande kinderen met gevaar voor eigen leven de N35 moeten oversteken, als dat gezien de drukte al mogelijk is.

Onvermijdelijk op de route van Zwolle naar Twente is de spoortunnel bij Nijverdal. Reizigers en omwonenden hebben jarenlang hinder ondervonden van de aanleg van de combitunnellocatie. Nu is de tunnel al maanden klaar om in gebruik te worden genomen, maar doet de veiligheidssoftware het niet. Onbegrijpelijk en onacceptabel. Van Helvert heeft hierover reeds vragen gesteld; hopelijk wordt nu duidelijk wanneer er licht aan het eind van de tunnel komt.

De reis eindigt bij de N36, waarover ondanks het bezoek van de minister vorige week, het laatste woord voorlopig echt nog niet gesproken is. De minister mocht dan onder de indruk zijn geweest, het heeft haar er niet toe aangezet direct actie te ondernemen om nog meer doden te voorkomen. De doekjes voor het bloeden die Den Haag nu biedt, zijn wat betreft het CDA onvoldoende om te problemen te stelpen. Er moeten echte oplossingen komen die ertoe leiden dat het aantal (dodelijke) ongelukken wordt teruggedrongen en ook via deze weg de regio bereikbaar blijft. Om te beginnen met een ongelijkvloerse kruising bij Beerze. Maar daar mag het niet bij blijven; de totale weg moet als stroomweg worden ingericht.

CDA Overijssel heeft korte lijnen en goede contacten met de Tweede Kamerfractie en zal deze blijven benutten om deze knooppunten op de landelijke MIRT-agenda te krijgen en te houden, met als resultaat snelle actie. Martijn van Helvert krijgt per locatie in ieder geval iets mee om zich dit bezoek en de knelknooppunten te blijven herinneren.

Dus, Den Haag, laat ons hier in Overijssel niet in de kou staan!