18 februari 2016

Overijssel stelt kaders ondergrond vast voor meer zeggenschap over eigen bodem

De kaders voor het gebruik van de ondergrond zijn vandaag tijdens de vergadering van Provinciale Staten vastgesteld. CDA Statenlid Rob Engbers heeft in 2015 het initiatief genomen om een Overijsselse Visie op de ondergrond te maken. Door het vaststellen van de kaders op de ondergrond krijgt de provincie meer zeggenschap over wat er met de Overijsselse bodem gebeurt. Op verzoek van het CDA wordt er ook een “Ladder van Overijssel voor gebruik van de ondergrond” met prioriteitstelling op dit gebruik opgenomen in deze kaders.Het verzoek van het CDA is door alle partijen in Provinciale Staten ondersteund. “Met deze ladder wordt duidelijk waar we de prioriteiten leggen bij het gebruik van de ondergrond. Drinkwaterwinning staat voor Overijssel op 1. ”

Geen omgevingsvreemde stoffen in Overijsselse bodem.
In de visie op de ondergrond staat straks dat er geen opslag van omgevingsvreemde stoffen mag plaatsvinden als niet helder is wat de risico’s zijn. Dit is één van de concrete actiepunten uit het verkiezingsprogramma van het CDA. Daarnaast zijn de prioriteiten voor het gebruik van de ondergrond duidelijk. Op 1. Drinkwaterwinning, 2. Hernieuwbare energie, 3. Tijdelijk gebruik, 4. Permanent gebruik en op 5. Activiteiten die niet zijn toegestaan. Daarnaast worden de randvoorwaarden Veilig, Duurzaam en Efficiënt toegepast bij de beoordeling van activiteiten. De activiteiten die straks plaatsvinden in Overijsselse bodem worden langs de meetlat gelegd en op basis daarvan worden dan besluiten genomen.

Rijk blijft bevoegd gezag
De bevoegdheid over de diepe ondergrond ligt bij het Rijk. Daar veranderen de nieuwe kaders voor de ondergrond niets aan. “Maar”, vertelt Rob Engbers, “het is wel zo dat met deze kaders op de ondergrond, die we vastleggen in onze eigen Omgevingsvisie, helder is wat ons beleid is. En als er dan ideeën zijn over nieuwe activiteiten in de bodem, zal het Rijk, zeker met de nieuwe Mijnbouwwet, de provincie en de gemeenten, om advies vragen. Als onze visie dan zegt: géén mogelijk risicovolle activiteiten, of géén permanente opslag als het niet 100% veilig is, dan hebben we ons antwoord klaar, gebaseerd op een door Provinciale Staten vastgestelde Omgevingsvisie.”