07 april 2021

Overijssel wil meewerken aan test met batterijtrein

Op vragen van het CDA-Statenlid Bart van Moorsel heeft gedeputeerde Bert Boerman toegezegd mee te willen werken aan een test van ProRail en Arriva met een batterijtrein op het spoorwegennet in Overijssel. Een batterijtrein is een elektrische trein met een accu. Dit kan een goed alternatief zijn voor de dieseltreinen, die nu onder andere rijden op de lijnen tussen Mariënberg-Almelo en Hengelo-Zutphen.

Het gebruik van diesel is niet meer gewenst vanwege klimaat, geluid, fijnstof en stikstof. Door het inzetten van een batterijtrein kan er worden gereden op elektriciteit zonder dat er bovenleiding wordt aangelegd. Ook is het denkbaar dat een batterijtrein rijdt op een traject dat gedeeltelijk van bovenleiding is voorzien, zodat de batterij onderweg kan worden opgeladen om het deel zonder bovenleiding te kunnen passeren.

Als batterijtreinen goed functioneren kan de aanleg van bovenleiding worden voorkomen. Daarmee besparen we geld en wordt ook het landschap niet ontsierd. Op dit moment zijn batterijtreinen echter nog niet toegelaten op het Nederlandse spoor. Om daar toestemming voor te krijgen, zijn eerst testen nodig, bijvoorbeeld om vast te stellen of deze treinen voldoen aan de geldende veiligheidseisen. Met de toezegging van de gedeputeerde kan worden begonnen met de voorbereidingen voor deze testen in Overijssel.