09 februari 2023

‘Samen zorgen dat we die vlaggen weer andersom krijgen’

De aftrap is geweest, negentien partijen maken zich op voor de verkiezingen voor Provinciale Staten op 15 maart. CDA Overijssel is er klaar voor. Onze Verkiezingsvisie 2023 ‘Minder ik, meer wij! Want iedereen telt in Overijssel!’ staat op de website van CDA Overijssel en bovenal, onze lijsttrekker Rick Brink staat te popelen om aan de slag te gaan.

In het Provinciehuis in Zwolle gaven alle 19 lijsttrekkers een pitch van twee minuten en gaf Commissaris van de Koning Andries Heidema het startsein voor de StemWijzer, waar iedereen online zijn of haar favoriete partij kan vinden aan de hand van een aantal stellingen.

Hieronder volgt de ijzersterke pitch van Rick Brink:

‘In Overijssel zijn we heel erg van het samen doen, samen de handschoen oppakken. Dat is de reden waarom ik hier sta. Toen ik afgelopen zomer over de snelweg reed bij Zwolle en al die vlaggen ondersteboven zag hangen, toen dacht ik bij mezelf: Rick, je kunt twee dingen doen. Je kunt een Twitter-account aanmaken en tweetjes sturen, of je neemt je verantwoordelijkheid en stapt in de arena en je draagt je steentje bij. Dat laatste heb ik gedaan en nu sta ik dus hier.

We hebben een VerkiezingsVisie geschreven. Die visie vertrekt vanuit een sterke samenleving waarin mensen duurzaam denken en duurzaam doen. Waar we kunnen bouwen, recreëren en ook kunnen werken – héél belangrijk. Waar mensen kunnen vertrouwen op een transparant en betrouwbaar provinciebestuur.

Waar we te maken hebben met een leefbaar platteland en een sterke stad. We moeten daar met elkaar voor zorgen, en daarom vermijd ik ook het woord strijd, dat komt in mijn woordenboek niet voor. Wat we wel te doen hebben met elkaar is zorgen dat we de vlaggen in onze provincie weer rood-wit-blauw laten wapperen, en niet andersom. Dat kan ik niet alleen, dat kun u niet alleen, dat moeten we écht samen doen!’

Hoe dan?

‘Je moet vooral het eerlijke verhaal vertellen, het juiste verhaal. Dat gaat over hoe we de ruimte zorgvuldig moeten verdelen. Dat vinden wij belangrijk. Je moet de binnensteden echt in gaan breiden, de ruimte daar goed gebruiken, en je moet heel zorgvuldig kijken wat je in het buitengebied kunt doen.

Als dit verhaal u aanspreekt, dan hebt u op 15 maart maar één ding te doen, en dat is het rondje rood maken bij het CDA!’