30 mei 2018

Standpunt CDA na belevingsvlucht onveranderd: eerst herindelen dan pas vliegen op Lelystad

Vanuit verschillende plaatsen in Overijssel hebben verschillende CDA’ers waaronder statenlid Bouwien Rutten de belevingsvluchten van en naar Lelystad Airport ervaren. De belevingsvlucht word door het CDA ervaren als een positieve bijdrage vanuit het Ministerie van I&W om enig idee te krijgen van vlieghoogtes en geluidsoverlast voor inwoners van Overijssel. Desondanks is het een momentopname, kent het geen terugkerende frequentie en is de geluidservaring heel subjectief.

Het verandert voor CDA Overijssel niets aan haar ingenomen standpunt. “Wij blijven inzetten op de herindeling van het luchtruim voordat er extra vluchten landen en vertrekken op Lelystad Airport. Geluid en vlieghoogte mag geen onderwerp van gesprek zijn, dit hóórt gewoon hoger. Ook bij ‘maar’ 10.000 vliegbewegingen!” aldus Bouwien Rutten.

De CDA statenfractie is erg benieuwd naar de meetresultaten. "Voorop staat dat het Ministerie de reacties van de inwoners op deze belevingsvluchten serieus en aantoonbaar meeneemt. Hier zullen wij zeker op toezien”, aldus Rutten.