07 december 2016

Tot stand komen nieuwe provinciale Natuurwet in nauwe samenwerking met inwoners en organisaties

Vanaf 1 januari 2017 wordt de provincie verantwoordelijk voor het Natuurbeleid. In de aanloop naar dit statenvoorstel is er een heel proces doorlopen van het ophalen van beelden en meningen uit de gehele provincie tijdens  verschillende bijeenkomsten (Groene Tafels). “Deze wijze van beleid maken past wat het CDA betreft naadloos in deze tijd van meer burgerparticipatie. We kijken hier dan ook met een goed gevoel op terug”, aldus woordvoerder natuur Marco van der Vegte.

Van Rijk naar provinice
Het CDA is positief over het voorstel voor de invoering van een nieuwe provinciale natuurwet. De daadwerkelijke invoering van de wet is het sluitstuk van een lang proces waarbij het Rijk het natuurbeleid heeft overgedragen aan de provincies. Ook het uitvoeren van het Natura2000 beleid valt straks onder de provinciale verantwoordelijkheid.”, licht Marco van der Vegte toe.

Logische stap
Voor het CDA is deze beweging een logische stap. De provincie staat dichter bij de mensen en bedrijven die te maken hebben met de uitvoering van het natuurbeleid dan het Rijk. Daarnaast kan de provincie het in veel gevallen ook goedkoper uitvoeren. Qua regelgeving verandert er overigens niet veel. De grootste aanpassing is de toetreding van maatschappelijke organisaties in het bestuur van de Fauna Beheer Eenheid. Doel hiervan is om ook het maatschappelijke geluid te laten vertegenwoordigen in het FBE-bestuur.