14 maart 2024

CDA tevreden over participatietraject Vloedbeltverbinding

De nu nog drukke weg door Zenderen krijgt een maximumsnelheid van 30 kilometer als de Vloedbeltverbinding eenmaal in gebruik is. ‘Die afspraak hebben we met de gemeente Borne gemaakt’, antwoordde gedeputeerde Martijn Dadema op een vraag hierover van het CDA-Statenlid Laura Mak. Hoe de weg er in de toekomst uit gaan zien is overigens aan de gemeente Borne waartoe Zenderen behoort.

Mak vroeg de gedeputeerde ook om de verkeerslichten in het dorp beter op elkaar aan te laten sluiten. Het duurt nog wel even voordat de Vloedbeltverbinding er ligt, terwijl Zenderen dagelijks te maken heeft met verkeersopstoppingen doordat de verkeerslichten dicht op elkaar staan en niet goed zijn afgesteld.

Verder attendeerde het CDA-Statenlid op de situatie bij het crematorium in Borne. Gedeputeerde Dadema reageerde daar op met de toezegging dat plechtigheden in het crematorium niet verstoord mogen worden door werkzaamheden bij de aanleg van de Vloedbeltverbinding.

Mak vroeg ook aandacht voor de geluidsnormen voor aanwonenden van de Vloedbeltverbinding, niet alleen binnenshuis maar ook buiten. ‘Want je wilt ook weleens op je terras zitten.’ Het gefaseerd aanleggen van de ‘korte boog’ tussen de N743 en N744 is volgens de gedeputeerde niet zinvol. In december 2021 was daar in een motie van SGP met steun van het CDA juist op aangedrongen. ‘Zonder het hele tracé van de Vloedbeltverbinding is dat geen oplossing.’

Laura Mak ging ook in op het verzet van de gemeente Almelo tegen het tracé van de Vloedbeltverbinding dat zij omschreef als ‘een erg pijnlijke situatie’ die nog eens is versterkt door een pittige brief waarin met een procedure bij de Raad van State wordt gedreigd. ‘We hadden graag samen naar oplossingen gezocht voor de extra verkeersdruk die de Vloedbeltverbinding met zich meebrengt.’

‘In gesprekken met betrokkenen krijg ik nog vaak de vraag of nog een andere tracékeuze mogelijk is. Maar die keus is twee jaar geleden al gemaakt’, aldus Mak. Ze is tevreden over het participatietraject dat de provincie sindsdien heeft afgelegd. ‘Met inloopbijeenkomsten, maar ook door aan veel kritiekpunten van de indieners van zienswijzen tegemoet te komen.’ Wel waren er in de vergadering van de Statencommissie Verkeer en Vervoer veertien insprekers die niet alleen aanpassingen willen maar ook veelal een afwijzing van het project.