29 maart 2024

CDA wil meer investeren in sociaaleconomische kwaliteit PPLG

Om de uitvoering van het Provinciaal Plan Landelijk Gebied (PPLG) tot een succes te maken, moet er ook geïnvesteerd worden in de sociaaleconomische kwaliteit van het landelijk gebied. Dat houdt in dat er geld nodig is voor de leefbaarheid in een veranderend buitengebied.

Ook om afspraken te kunnen maken met grondeigenaren voor de transitie van het landelijk gebied in Overijssel zijn langjarige financiële vergoedingen nodig voor het leveren van ecosysteemdiensten, de omslag naar een duurzame omgeving.

Er is 11 miljoen euro beschikbaar van het rijk om in Overijssel te investeren in de sociaaleconomische kwaliteit en voor duurzame afspraken met grondeigenaren voor de transitie. Op initiatief van het CDA hebben Provinciale Staten een motie aangenomen - medeondertekend door BBB en PvdA en ingediend door CDA’er Klaas de Lange – waarin Gedeputeerde Staten wordt verzocht om niet alleen die 11 miljoen euro te claimen, maar ook om in Den Haag duidelijk te maken dat hiervoor (veel) meer geld nodig is.