19 mei 2020

Ontwikkelingen Regionale Energie Strategie West Overijssel

In de nieuwsbrief van 14 december 2019 heb ik u aangegeven wat er op het gebied van de energietransitie gebeurt. In deze bijdrage wil ik kort ingaan op ontwikkelingen met betrekking tot de opwekking van duurzame energie.

Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en, ondanks de coronacrisis, is het bestuur van de Regionale Energie Strategie West Overijssel (RES West Overijssel) gelukt een zogenaamd concept-bod op te stellen. In dit concept-bod staat weergegeven dat de gemeenten die deelnemen aan de RES West Overijssel de ambitie hebben om samen 1,6 Twh (1600 Gwh) aan duurzame energie op te wekken. Voor heel Nederland is de ambitie in 2030 35 Twh.

Voor Ommen betekent dit dat de ambitie in het concept-bod van de RES op 104 Gwh is bepaald.  Zo’n 37 Gwh is in Ommen al gerealiseerd, terwijl ook nog eens zo’n 8 Gwh al in plannen is vervat. Dit betekent voor Ommen dus nog een opgave voor opwekking van duurzame energie heeft van zo’n 58 Gwh. Dit is de uitkomst van het concept-bod dat voorligt. Het is een concept-bod en dit betekent dat alles nog niet is vastgesteld. Vaststelling zal in 2021 plaatsvinden.

Het concept-bod dat voorligt is een gezamenlijk bod van de RES West Overijssel. Er is gekeken of alle gemeenten een bijdrage leveren aan de energietransitie. Daarnaast worden initiatieven beoordeeld op maatschappelijke acceptatie, ruimtelijke kwaliteit  en maatschappelijke kosten efficiency. Met ruimtelijke kwaliteit wordt onder andere gekeken naar hoe opgaven kunnen worden gecombineerd en naar meervoudig ruimtegebruik. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een gebied waarin zowel windmolens en zonnepanelen worden geplaatst. Bij maatschappelijke acceptatie gaat het erom dat de inwoners begrijpen wat er gebeurt, waarom het gebeurt en hoe het wordt uitgevoerd. Men hoeft het dan nog niet eens te zijn met de genomen besluiten en genomen maatregelen maar ze begrijpen die wel.

Wat betekent dit voor Ommen? Als dit concept-bod tot uitvoering moet worden gebracht, zal Ommen nog zo’n 58 Gwh aan duurzame energie moeten gaan opwekken. Dit kan door het plaatsen van windmolens en/of zonnepanelen. Op dit moment zijn er in Ommen bij de Veenwieken een vijftal windmolens geplaatst. Deze molens leveren 34 Gwh duurzame energie op. Als we niet meer windmolens op het Ommer gebied willen plaatsen, dan betekent dit dat het resterende deel door middel van zonnepalen zal moeten worden opgewekt. Daarbij wordt in de eerste plaats gedacht worden aan zonnepanelen op (grote) daken. Op die manier kan in Ommen zo’n 20 Gwh duurzame energie worden opgewekt. Daarmee zijn we er dus nog niet. Het resterende deel (50 Gwh) zal dan door zonnepanelen op land moeten worden opgebracht. Dit is ongeveer 60 ha aan zonnepanelen. Ter vergelijking zo’n 120 voetbalvelden. Laat helder zijn dat nog niets is vastgelegd. Dit zijn cijfers die indicaties geven hoe we als Ommen invulling zouden kunnen geven aan onze ambitie voor wat betreft de RES West Overijssel.

Er valt wat te kiezen voor Ommen. Wat vinden we als Ommen belangrijk. Gaan we bijvoorbeeld voor zes extra windmolens zoals die op de Veenwieken zijn geplaatst of kiezen we voor een viertal windmolens met een tiphoogte van 210 meter? Of willen we dat niet en gaan we maximaal voor het plaatsen van zonnepalen zoals hierboven aangegeven? De komende tijd zullen we met het college en gemeenteraad op zoek gaan naar gebieden die geschikt zijn voor het plaatsen van zonnepanelen en/of windmolens.

De komende tijd zal de RES regelmatig op de agenda van de gemeenteraad terugkeren. Een proces waar we allemaal in meer of mindere mate mee te maken krijgen. Ik roep u dan ook op om actief met ons mee te denken en waar dat kan zelf en/of met anderen plannen te ontwikkelen die bijdragen aan het verduurzamen van de planeet die door God aan ons in bruikleen is gegeven.

Laten we er samen voor gaan!

Marinus Dunnewind