25 januari 2009

A28 (vervolg...)

Onlangs werd bekend dat Minister Eurlings niet bereid is de oprit Noord al dan niet tijdelijk open te houden wanneer Staphorst een volledig nieuwe aansluiting realiseert. Dit was voor de CDA fractie een harde eis om in te stemmen met het plan een nieuwe aansluiting te realiseren. De CDA fractie is van mening is dat een dergelijk grote investering veel moet oplossen. Wanneer de oprit Noord wordt gesloten zal dat naar onze mening niet het geval zijn en rechtvaardigd dat niet om vele miljoenen hieraan uit te geven. De overige coalitiepartijen steunden het amendement van het CDA en gaven hiermee het college de opdracht met de minister te onderhandelen. Vooraf was al duidelijk dat dit een moeilijke zaak zou worden, er was echter uitsluitend ambtelijk overleg geweest. Daarom hebben wij als fractie contact gezocht met CDA collega's uit de provincie en uit de tweede kamer en het belang van het openhouden van Noord kenbaar gemaakt. De kamerleden Van Hijum en Koopman hebben ons hierbij geholpen en dit onderwerp aangekaart bij minister Eurlings. De minister heeft echter besloten niet op onze wens in te kunnen gaan. Zijn probleem is natuurlijk dat hij dan zijn eigen organisatie, Rijkswaterstaat, moet opdragen hun standpunt te wijzigen. De CDA fractie wilde er alles aan gedaan hebben tot een goede oplossing te komen. Wij hebben het gevoel dat gedaan hebben, helaas zonder resultaat. De komende tijd zal blijken hoe het college hiermee verder gaat. De CDA fractie blijft van mening dat een dergelijk grote investering zonder het openhouden van Noord niet verstandig is.

In de commissie grondgebied van 11 februari stelde het college voor niet verder te gaan met het ontwikkelen van een nieuwe aansluiting. Met name financiëel ziet het college grote problemen met realisatie. Wethouder Hutten van financiën verwacht dat de inkomsten van het rijk door de kredietcrisis fors minder zullen worden en acht verder gaan met een dermate dure investering niet verantwoord. SGP en een groot deel van de Christenunie willen echter wel doorgaan met het onderzoek, maar wachten met de uitvoering. Volgens Hutten is dat onverstandig nu onderzoek te doen zonder te weten of en wanneer tot uitvoering kan worden overgegaan. Er kan ondertussen zoveel veranderen, onder andere op het gebied van milieuwetgeving, dat een voorbereiding nu later waarschijnlijk opnieuw gedaan moet worden. Dus waarschijnlijk weggegooid geld. De wethouder is het wat dat betreft eens met het CDA.

Tijdens de commissievergadring heeft de CDA fractie nogmaals betoogd dat zonder het openhouden van Noord het plan wat ons betreft van tafel is. Niek Gosker tijdens de commissievergadering: het CDA heeft vanaf het begin twijfels gehad of een grote investering voor een nieuwe aansluiting op de A 28 nabij de Krodhoeksweg verantwoord is. De financiële risico's zijn te groot en de prijs/kwaliteitsverhouding is niet gunstig. Met andere woorden, we krijgen niet genoeg waar voor ons geld. Voor het CDA was het uitsluitend haalbaar wanneer naast een nieuwe aansluiting de oprit Noord open zou blijven. Op enig moment hebben we onze knopen geteld en er alles aan gedaan om in elk geval de oprit noord open te houden, eerst voor een periode van 5 jaar, om vervolgens te evalueren of bij nader inzien noord niet definitief open kon blijven. Door vragen te stellen in Den Haag heeft uiteindelijk de minister besloten dat geen extra oprit voor Staphorst haalbaar is. De verbreding van de A28 wordt op korte termijn gerealiseerd. Vermoedelijk is de verbreding voor 2012 gereed. Het tegelijk aanleggen van een nieuwe aansluiting en de verbreding komt daardoor op losse schroeven te staan. Van meet af aan was het de bedoeling de nieuwe aansluiting samen te laten gaan met de verbreding. Het CDA is blij met het standpunt van het college en daarom van mening dat het aanleggen van een nieuwe aansluiting definitief niet doorgaat.

Klik hier voor het vorig artikel over dit onderwerp