14 december 2011

Achterzijde lint de streek

De provincie stelt 20 duizend euro subsidie beschikbaar voor een onderzoek naar de achterzijde van het lint De Streek. Onze fractie heeft dit in eerste instantie beoordeeld als oneigenlijke bemoeienis van de overheid met de burgers, en vooral zijn we een beetje huiverig voor allerlei onderzoeken. Vaak belanden die ergens in een la en wordt er niet veel mee gedaan. Wij hadden de indruk dat er na zo’n onderzoek ook een en ander aan uitvoering moet gebeuren en daar zal dan ook wel een budget voor gevraagd worden. Dit onderzoek wordt weliswaar betaald door de provincie, maar ook dat is belastinggeld. Dinsdag 13 december stond dit onderwerp opiniërend op de agenda, dus nog volop gelegenheid om vragen te stellen en erover te debatteren.

De wethouder gaf een duidelijke uitleg over de reden van het onderzoek. In plaats van onnodige bemoeienis met de burger kunnen we met de resultaten van dit onderzoek de burger juist extra van dienst zijn met ruimere mogelijkheden voor bijvoorbeeld bijgebouwen achteraan de streek. Zeker omdat het gaat om beschermd dorpsgezicht waar de mogelijkheden voor bewoners veel beperkter zijn dan in het buitengebied.

Kortom, in plaats van onze gedachte van een onnodig onderzoek met onnodige overheidsbemoeienis kunnen we hiermee de burgers juist meer van dienst zijn. De CU nam het ons nogal kwalijk dat we van kritisch uiteindelijk voor waren. Maar daarvoor is een opiniërende vergadering, onderling debatteren, vragen stellen en antwoorden krijgen. Vervolgens moet een standpunt worden ingenomen.

Het probleem was nu dat het college een principe uitspraak wilde hebben omdat de provincie als voorwaarde heeft gesteld dat dit jaar gestart moet worden en de volgende raadsvergadering, waarin dit onderwerp besloten moet worden is in januari 2012. De burgemeester stelde daarom terecht voor de vergadering even te schorsen zodat we even tijd hadden voor overleg. De beantwoording van de wethouder met de aanvulling van raadslid Mulder heeft ons doen besluiten het voordeel van de twijfel te geven en in te stemmen met het voorstel.