14 mei 2014

Afscheid Klaas Brand

Afscheid wethouders

Elke vier jaar komen er nieuwe gemeenteraden en ook nieuwe college’s, zo ook hier. Wethouder Brand neemt na een zeer lange politieke carrière afscheid en gaat genieten van zijn pensioen. Wethouder Talen neemt ook afscheid maar heeft die keuze niet zelf gemaakt. Ik zal me vooral richten tot de heer Brand maar vooraf wil ik toch kort een paar woorden richten aan de heer Talen.

Jan, vier jaar geleden werd je wethouder en dat heb je vol passie gedaan. Er is de afgelopen jaren veel gebeurd en dat is ook aan jou als wethouder te danken. Neem de actualisering van de bestemmingsplannen en de vernieuwing van de welstandsnota. Grote operaties, maar zo is er veel meer gebeurd. Niet altijd ging de samenwerking met raad en in het college even soepel, soms lag dat wel een beetje aan jou J, maar we hebben je ook wel eens gesteund omdat je gewoon gelijk had. Niet alles wat je zei is gerealiseerd. We hebben het regelmatig gehad over de reclamemast. Die staat er nog niet, maar dat is van alle tijden. Aan het begin van deze eeuw berichtte de Meppeler Courant al dat er mogelijk een reclamemast op de Esch zou komen… toen begon het dus al. Niet zo vreemd dat het niet ook nog niet gelukt is... Jan, bedankt voor je inzet in ons college!

Dan Klaas Brand, beste Klaas,

In 1987 kwam je in de raad als opvolger van Harm Wassebalie. Een markant raadslid en wethouder, hij moest vertrekken en jij werd zijn opvolger in de raad. Na vijftien jaar raadslid, waarvan 12 als fractievoorzitter werd je wethouder, in een duaal bestel wat toen in 2002 voor het eerst werd ingevoerd. En je roemde het duale bestel, was beter, transparanter, vond je. Maar je zult ook wel eens gedacht hebben, wat lastig dat duale systeem en wat jammer dat je eigen partij ook door had hoe het werkte. Het meest lastig in de raad is mijn eigen partij, zei je wel eens. Ach, dat was allemaal goed bedoeld hoor, gewoon dualisme.

Als raadslid vond je een reiskostenvergoeding voor wethouders maar niks, ze moesten maar op de fiets komen, zei je bij een debat over de invoering van een vergoeding voor reiskosten van wethouders. En eerlijk is eerlijk, als wethouder kwam je ook regelmatig op de fiets. Maar tijden zijn veranderd, wethouders moeten de gemeente ook buiten het eigen dorp vertegenwoordigen. Dat gold ook voor jou, heel bestuurlijk Overijssel maar ook daarbuiten kent wethouder Brand.  Nog even terug naar je periode als raadslid. Want je was voor je aantreden als wethouder zelfs al mede verantwoordelijk voor je opvolging als wethouder. In een periode van gemeentelijke herindelingen begin deze eeuw was een discussie over een deel van het Westerhuizinger veld. Moest dat naar Staphorst of naar Hardenberg? Kranten stonden er vol van en bewoners roerden zich enz. In diezelfde periode kwam ook de Spijkersweg heel kort in het nieuws. Die weg paste eigenlijk beter bij Dalfsen-Nieuwleusen vond men in het Nieuwleusense. Maar goed dat een deel bij Staphorst is gebleven, want dan was de heer Krale als bewoner van die weg waarschijnlijk niet in beeld gekomen.

In je periode als wethouder is er veel gerealiseerd:  nieuwe sportaccommodaties, ruilverkavelingen, elzensingels, de invoering van rationeel wegbeheer enz enz. Je hebt vooral veel geld uitgegeven, en vaak was het nog niet zichtbaar ook, het zit allemaal in de grond. Grote ondergrondse miljoenenprojecten zoals de aanleg en renovatie van riolering. In je beginperiode is het buitengebied voorzien van drukriolering, veel protesten van bewoners op voorhand, maar goed dat het doorgegaan is, niemand wil meer terug!  En recentelijk de renovatie van de gemeenteweg en Oude Rijksweg inclusief de riolering. Gelukkig is hier wel een zichtbaar resultaat, de levensader van Staphorst ligt er weer spik en span bij.

Klaas, je bent een echte Christen Democraat, niet in de politiek voor jezelf, maar om iets te betekenen voor de samenleving. Daarom vond je sport ook zo mooi aan  je portefeuille. Bij een grote prestatie van een sporter ging je hart sneller kloppen en genoot je net zoveel als de sporter zelf.  Je hebt je ook voortdurend ingezet voor breedtesport, Staphorst in beweging! En zelf gaf je het goede voorbeeld. Voor je werk nog even hardlopen was geen uitzondering.

We hebben met enige regelmaat overleg gehad, soms over belangrijke zaken, maar soms ging het eigenlijk nergens over, maar vertelde je enthousiast over wat je meegemaakt had. We konden altijd bij je terecht voor advies of zomaar een praatje. Een klankbord, altijd bereid om te luisteren en mee te denken. Ook altijd bereid aanbevelingen van ons aan te nemen. Maar ook wel eens dwars, ‘ik neem het mee, maar kan er niets mee’..., zei je dan nors.

Ik noemde je zojuist een echte Christen Democraat. De vorming van het CDA heb je vanaf het begin meegemaakt en aan meegewerkt. De eerste voorzitter van het CDA in Staphorst. Van CHU naar CDA, het zou de titel van een boek kunnen zijn. Ik heb hier een boekje, de ‘Canon van de Christen Democratie’ .  Daar ben jij een onderdeel van. Een leven in dienst van de publieke zaak, maar nu komt er tijd om van je vrije tijd te genieten. Tijd voor je familie, de kinderen en de kleinkinderen. Ze zullen wel klusjes voor je bedenken, al heb ik begrepen dat ze je niet zo snel zullen vragen het huis te schilderen.

Bedankt voor wat je voor ons en voor Staphorst hebt gedaan, Klaas en Janny, het ga jullie goed!