27 januari 2015

AMBC blijft op het Wiede Gat

Twee weken geleden hebben we opiniërend gesproken over het locatieonderzoek AMBC. De algemene conclusie van de raad was dat het onderzoek, dat zeer voortvarend is uitgevoerd, afgesloten kan worden en dat een andere locatie voor de motorclub geen optie is.

Door de oppositie is uitgesproken dat dit onderzoek onnodig was, de conclusie was vooraf wel duidelijk, vonden ze. Ook wij hadden niet de overtuiging dat er een andere plek uit zou komen, maar de behoefte om daar toch naar te kijken was nadrukkelijk aanwezig binnen de coalitie. En het is zeker niet voor niets geweest. Raadsbreed is twee weken geleden uitgesproken dat Het Wiede Gat de beste locatie is voor de AMBC of,  zo u wil, de minst slechte locatie. Zonder dit onderzoek was de raad verdeeld over dit onderwerp, dit is zeker winst. Het is belangrijk dat er op dit punt geen verschil van mening meer is.

Voor en tijdens de raad hebben we kennis genomen van een zeer meelevende vereniging en verontruste buren. Vanaf nu kan de AMBC verder met het aanpassen van de baan. Want uiteindelijk willen we graag dat de club zo snel mogelijk weer kan crossen.

Maar dat moet wel binnen de grenzen van de vergunning. Er is gevraagd om een gedoogconstructie, maar dat houdt geen stand en kan zelfs nadelig voor de club uitwerken. Verder is een deel van het zogenaamde Sita terrein nodig. Daarover is schijnbaar nog geen overeenstemming. Afhankelijk van de vorderingen kan de club overwegen een aanvraag in te dienen zonder dit terrein.

Buren zien vooral problemen over geluidsoverlast, stof en parkeren. Verder hebben ze hun bezorgdheid geuit over het niet mogen uitbreiden van hun bedrijf of woning omdat ze binnen een afstand van 700 van de crossbaan wonen. Geen probleem, er mag gebouwd worden, wellicht met een extra isolerende maatregel als het een woning betreft. Zo vertaal ik het antwoord hierop in de memo die we vanmiddag ontvangen hebben. Graag horen we een bevestiging van de wethouder of deze vertaling juist is.

Voor het parkeren is een oplossing aan de overzijde van de spoorlijn, weliswaar niet zoals direct omwonenden graag zien maar wel een oplossing.

Het lastige is dat er geen vertrouwen is bij de buurt dat de AMBC zich aan de afspraken houdt. Omwonenden zien een gesprek daarom niet zitten.

Desondanks willen we beide partijen nogmaals met klem oproepen met elkaar in gesprek te gaan.

Er is een tijdje onzekerheid geweest of de crossbaan is de huidige plek zou blijven. Dat gaf buren de hoop dat dit niet het geval zou zijn. Ze hebben met recht gebruik gemaakt van de mogelijkheid hun standpunten kenbaar te maken en die zijn anders dan wij nu besluiten.

Feit is nu dat de crossbaan blijft op Het Wiede Gat. Daar moet de buurt mee om gaan. Feit is ook dat de AMBC nu verder kan met hun plannen en het aanpassen van de baan. Maar ook dat er normen zijn voor geluid ed waar de club zich aan moet houden, daar kan geen misverstand over bestaan.  Want ook al willen wij de norm hoger stellen dan de voorgeschreven 50 Db, dan zal dat meteen door een rechter van tafel geveegd worden.

We hebben twee weken geleden en vanavond opnieuw de crossmotoren hier op de markt en zelfs dichterbij gezien, helaas kan dat nog niet op Het Wiede Gat.

We hopen oprecht dat dit binnen afzienbare tijd wel kan.