05 november 2013

Begroting 2014-2017 deel 2

Begroting 2014 en meerjarenraming 2015-2017

Dank voor de beantwoording in eerste termijn!

De discussie ging vorige week vooral over het wel of niet inzetten van vrij besteedbare reserves als dekkingsmiddel in de begroting. Het spitste zich toe op een zinsnede uit het coalitieakkoord waarin vermeld staat dat reserves in principe niet worden aangetast en niet worden gebruikt voor de dekking van structurele lasten. Een politieke vraag die eenvoudig beantwoord kan worden. Doordat de crisis groter is dan in 2010 voorzien, is de afweging om de vrije reserves in te zetten legitiem. Maar zoals we in eerste termijn hebben gezegd en daarvoor ook al bij de behandeling van de kadernota in juni, vinden we de mate waarin dit voorgesteld wordt teveel.

Wij vinden het teveel de rekening neerleggen bij de volgende raad en een nieuw college. Maar we vinden het ook onverstandig om miljoenen uit de reserves aan te spreken waarmee we 300 duizend euro in kunnen zetten als dekking. Daarnaast heeft het college ook een besparing van 3 ton ingezet op de transities van rijk en provincie naar de gemeente. Met die bezuiniging kunnen we instemmen, maar het is onzeker of dit deze besparing gehaald wordt. Ook moeten we constateren dat de crisis nog niet voorbij is en het niet ondenkbaar is dat het rijk volgend jaar opnieuw moet bezuinigen. We ontkomen er niet aan toe te werken naar een kleinere overheid, ook op gemeentelijk niveau en moeten daarom goed kijken naar de taken die we als overheid kunnen en moeten uitvoeren.

De Multifunctionele Combischool in Rouveen is in eerste instantie betaald vanuit reserves, maar omdat dit geen wenselijke situatie was, is dit omgezet naar een structurele dekking. De ziekmaker was eruit. Nu wordt voorgesteld deze structurele dekking voor de MCR in 2015 te vervangen door het inzetten van reserves en gaan we weer terug naar af. Wij zijn daar niet voor en dienen daarom een motie in die het college oproept bij de kadernota in 2014 met alternatieve dekkingsvoorstellen te komen, zodat de structurele dekking voor de MCR vanaf 2015 niet gewijzigd hoeft te worden.

Motie ingediend door het CDA, is aanvaard met steun van SGP en GB. Klik hier voor de motie.

Verschillende fracties hebben in eerste termijn laten horen dat het kostendekkend maken van leges niet uitsluitend gerealiseerd moet worden door het verhogen van de tarieven, maar dat ook of vooral naar de eigen organisatie gekeken moet worden. Door minder en eenvoudiger regelgeving zal de afhandeling van aanvragen ook vereenvoudigd worden, bijvoorbeel geen erfinrichtingsplannen meer vragen....Daarom hebben we de motie van de SGP mee ondertekend.

Motie ingediend door SGP en CDA, is aanvaard met steun van GB. Klik hier voor de motie.

Uit de eerste termijn hebben we geconcludeerd dat verschillende fracties, waaronder wij, niet gelukkig zijn met de extra bijdrage voor het energieloket. Wij hebben in 2012 ingestemd met het energieloket en daarbij  een krediet van 160.000 euro beschikbaar gesteld (dat bedrag kwam van de provincie). In dat  bedrag waren destijds de volledige kosten van 2012 tot en met 2015 opgenomen, inclusief 65 duizend euro voor extra ambtelijke capaciteit van 2013 tot en met 2015. We hebben dus al een krediet beschikbaar gesteld. Nu wordt 45 duizend euro extra gevraagd. Dat extra bedrag willen wij niet beschikbaar stellen en dienen daarom een amendement in.

Amendement ingediend door CDA, aanvaard met steun van PvdA en CU. Klik hier voor het amendement.

In het coalitieakkoord is opgenomen dat de verlofdagen in overeenstemming gebracht moeten worden met andere gemeenten in het kader van de samenwerking. Dat houdt in dat voor bid- en dankdag geen extra vrije dag wordt gegeven. De intentie was een verplichte roostervrije dag op die beide dagen, maar het college kon daarover geen overeenstemming bereiken met het GO. Het college heeft wel overeenstemming om deze exta vrije dagen af te bouwen, waarbij hard is afgesproken dat de publieksbalies gesloten blijven, de voordeur blijft op slot. Personeel heeft zelf de keuze wel of niet te werken. De SGP had en heeft daar problemen mee en daarom hebben we na het akkoord een motie van de SGP gesteund om toch verplichte vrije dagen in te roosteren. Ook daarna kon het college daarover geen akkoord bereiken met het GO. Gemeentebelangen en CDA vinden echter wel dat deze extra vrije dagen afgeschaft moeten worden.  Uren worden ook in geld omgezet en dan kunnen we altijd twisten over de besparing maar die is er wel. Feit is dat ook bij nagenoeg alle bedrijven, ook die gesloten zijn, het personeel een snipperdag of atv dag op moet nemen. Samen met Gemeentebelangen dienen we daarom een motie in waarin we het college oproepen het akkoord met het GO over het afbouwen van de extra verlofdagen, alsnog uit te voeren.

Motie ingediend door GB en CDA, aanvaard met steun van CU en PvdA. Klik hier voor de motie.

Klik hier voor de CDA bijdrage in het eerste deel van de begrotingsvergadering op 29 oktober.