10 mei 2014

Bezoek Annie Schreijer aan Staphorst

Vrijdag 9 mei was ze op bezoek in Staphorst. Wij als CDA Staphorst – met dank aan campagneleider Niek Gosker – hadden een programma opgesteld wat past bij haar ambities. Ze werd ontvangen in Museum Staphorst. Annie was daar al vaker geweest, maar vond het erg leuk om opnieuw een kijkje te nemen in de historie van Staphorst. Daarna werden we ontvangen door Staatsbosbeheer bij het eco-aquaduct bij de Conrad in Rouveen. Dit eco-aquaduct – uniek in West-Europa- zorgt ervoor dat het water uit het natuurgebied de Oldematen zich niet mengt met het water uit het kanaal. Hierdoor kunnen twee waterpeilen worden gehandhaafd. Lees hier meer over dit project: http://www.overijssel.nl/actueel/nieuws/@186401/aanleg-eco-aquaduct/.

Wanneer je dan in de Olde Maten bent, dan is een bezoek aan de Veldschuur een must. Annie werd hier warm onthaald door Jouk Huisman van Stichting Vrienden van de Oldematen en wederom door Staatsbosbeheer. Zij vertelden vol enthousiasme over het gebied de Oldematen dat enorm in ontwikkeling is. Ontstaan door een bottom-up spontaan vanuit de samenleving staat daar middenin dat prachtige gebied De Veldschuur. Met om de Veldschuur heen een prachtig gebied dat door steeds meer recreanten wordt ontdekt. Een gebied dat steeds bruisender wordt door initiatiefrijke ondernemers. Een gebied dat in stand gehouden wordt door samenwerking. Een gelijkwaardige dialoog wordt aangegaan door natuur en landbouw. Om gezamenlijk met passie en creativiteit een gebied te creëren dat zowel door landbouw, natuur als recreatie gebruikt kan worden.
Annie noemde dit project, waarin de Agrarische Natuur Vereniging een grote rol speelt, een voorbeeldproject wat ze graag als voorbeeld wilde noemen in Europa. Als voorbeeld hoe door middel van het opstellen van beheerplannen, boeren bij Natura 2000 gebied meer mogelijkheden biedt.
Want als Annie naar Brussel gaat, zal zij daarheen gaan als pleitbezorgster voor de agrariërs!