16 mei 2013

Bolle brug

Gemeentebelangen en Christenunie waren tegen omdat ze het te duur vinden. Maar is dat ook zo? De wethouder heeft eens te meer aangegeven dat we niet om de voorwaarden van het waterschap heen kunnen. De waterdoorgang mag niet kleiner worden dan in het voorstel stond. Dit om in geval van extreem hoog water de afwatering te kunnen waarborgen. Ook moet aan de veiligheidseisen worden voldaan, het is immers geen bruggetje over een sloot naar een weiland maar een ontsluitingsweg met veel zwaar verkeer. Een beetje uitgedaagd door de wethouder kwam nog een lagere offerte binnen maar die voldeed niet aan de eisen. In plaats van de in het bestek staande keerwanden, werd in deze aanbieding uitgegaan van het aanbrengen van taluds. Daarbij zat echter geen berekening van de stabiliteit van deze taluds en dat is wel degelijk nodig voor een goede beoordeling. Het is als een huis bouwen zonder te voldoen aan het bouwbesluit. Hiermee zeggen we niet dat de constructie die deze aanbieder voorstelde niet goed is, maar in elk geval niet volgens het bestek en zonder de noodzakelijke berekeningen.  

Ondanks alles is de discussie niet voor niets geweest. De kosten zijn een stuk lager dan in eerste instantie toen nog uitgegaan werd van een nieuwe brug in plaats van en duiker. Maar het is ook goed dat de knoop nu doorgehakt is. De bedrijven die tot voor kort vooraan op de Baarge gesitueerd waren, zitten door de nieuwe rondweg achteraan. Dan moeten we als gemeente zorgen voor een goede toegangsweg. We investeren miljoenen om De Baarge op te knappen en dan is een aanpassing aan de toegangsweg naar dat terrein zeker verantwoord. Ook al kunnen de meeste diepladers met enige moeite over de bolle brug, ook ander vrachtverkeer ondervindt er veel last van. Met het vervangen van de brug wordt een bijdrage geleverd aan ondernemend Staphorst.  

Onderstaand de bijdrage van CDA woordvoerder Niek Gosker tijdens het besluitvormende deel over dit onderwerp:

Het CDA wenst een goede ontsluitingsweg van het industriegebied. Zo ben ik vorige vergadering over dit onderwerp begonnen. Een goede ontsluitingsweg is essentieel voor ons industriegebied en dat zijn we dus verplicht richting onze ondernemers. Daarnaast wenst het CDA een goede afwatering, ook dat zijn we verplicht richting onze burgers. Het college voorstel voldoet wat afwatering betreft aan de voorwaarden die het waterschap stelt. Het voorstel van één ton voorziet in een kleinere duiker ongeveer 65% van het vereiste en kan de afvoer van overtollig water in uitzonderlijke gevallen niet aan. De capaciteit is onvoldoende. Na telefonisch contact met de aanbieder/ontwerper blijkt dat er ook geen stabiliteisberekeningen van de taluds zijn gemaakt. Het is dus natte vinger werk, gebaseerd op ervaring. Het talud zal wel blijven staan.  Het CDA heeft geen vertrouwen in de veiligheid van deze oplossing zolang daar geen berekening met veiligheidsmarge aan te grondslag ligt. Kortom…het CDA wijst de goedkope oplossing resoluut van de hand. Veiligheid, kwaliteit en voldoen aan de vereisten is een voorwaarde waar aan voldaan moet worden.

Kortom, het CDA steunt het college voorstel en dankt de wethouder voor zijn inzet. Overigens moet me wel van het hart dat een overheid niet op deze manier van werk uit besteden aan ondernemers door kan gaan . Dit leidt tot onbehoorlijk bestuur. Het college maar ook de raad dient zich aan het aanbestedingsbeleid te houden.

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.