16 maart 2010

Bouwrijp maken combischool

Dinsdag 16 maart is een grote discussie in de raad gevoerd over de aanbesteding van het bouwrijp maken van de locatie combischool en zorgwoningen in Rouveen. Het grote discussiepunt is dat het ambtelijk apparaat van mening is dat de meeste Staphorster aannemers niet in staat zijn een dergelijke klus zelfstandig uit te voeren. De raad heeft daar in grote meerderheid een andere mening over.

Het CDA betwijfeld niet dat de aanbestedingsprocedure correct is uitgevoerd. Wel hebben we twijfels over de gunningscriteria. Het gaat ons er niet om dat werken beslist door plaatselijke ondernemers uitgevoerd moeten worden, maar ze moeten wel de kans krijgen. Wanneer ze het niet kunnen of te duur zijn houdt het op. Ook moeten we niet uitsluitend plaatselijke bedrijven uitnodigen een offerte uit te brengen. De wethouder gaf aan dat inmiddels duidelijk is wie de laagste inschrijver is. Als het werk wordt gegund zal de betreffende hoofdaannemer Staphorster bedrijven inzetten voor de uitvoering. Dat laatste zijn we content mee en hopen dat hiermee een stuk onvrede uit de wereld is. Maar het signaal van de raad is helder: we moeten de mogelijkheden van onze ondernemers niet onderschatten.  Belangrijk is vooral ook de communicatie met de aannemers.

Bijdrage CDA in de commissie:

Voorzitter,

In de aanloop naar deze vergadering is al veel gesproken over de aanbesteding van het bouwrijp maken van de locatie combischool en zorgwoningen in Rouveen.  Meteen nadat GMB de uitnodiging om hierop in te schrijven had teruggegeven, hebben wij  gevraagd hiervoor in de plaats een andere gegadigde uit onze gemeente uit te nodigen mee in te schrijven. Door de afdeling is aangegeven dat buiten GMB eigenlijk geen andere aannemers uit Staphorst in staat zijn deze klus zelfstandig uit te voeren, knelpunt is vooral toezicht. Maar werd ons verzekerd, de overgebleven inschrijvers, niet uit onze gemeente, zullen zoveel mogelijk plaatselijke aannemers inzetten voor de uitvoering. Maar hoeveel is dat waard, we kunnen de vraag neerleggen, maar opleggen kan niet. Moeten we ook niet willen. Ongetwijfeld zal het aanbestedingsbeleid, volgens de regels, correct zijn uitgevoerd, maar het voelt gewoon niet goed. Wij hebben als raad in koor geroepen met dit project ook aan crisis herstel te doen. We hebben nadrukkelijk gevraagd daarbij zoveel mogelijk plaatselijke aannemers te betrekken. Dat wil niet zeggen dat het werk beslist niet door een aannemer van buiten Staphorst uitgevoerd mag worden, integendeel. Maar de raad heeft zeer nadrukkelijk gevraagd de Staphorster aannemers hierbij te betrekken. Dat betekend wat ons betreft: ze moeten het kunnen en de laagste prijs hebben. Maar dan moeten ze wel de kans krijgen. Zoals eerder gezegd, ons ambtelijk apparaat heeft er blijkbaar onvoldoende vertrouwen in dat Staphorster ondernemers dit karwei kunnen klaren. Wij begrijpen dat niet helemaal maar het zou kunnen.

Maar dan komt er een brief van een gerenommeerd bouwbedrijf uit Staphorst. Voor de bouw van de school zouden zij niet in aanmerking komen, kort gezegd omdat ze de afgelopen jaren geen of te weinig scholen hebben gebouwd. Vreemd vinden wij dan, en de twijfels over de juiste gunningscriteria nemen toe en de link wordt al dan niet terecht gemaakt met het grondwerk. De aanbesteding van de bouw staat nu weliswaar niet op de agenda, maar daar moet goed naar gekeken worden.