01 juni 2010

CDA bijdrage raad 1 juni

Voorzitter,

Op 3 maart waren de verkiezingen voor de gemeenteraad. Met de uitslag in Staphorst was het CDA tevreden. Waar onze 3e zetel in de vorige periode nog een restzetel was, hebben we nu wat stemmenaantal betreft, ruim 3 zetels.

Nu zijn we zover dat een nieuw college aan de slag kan. Hieraan voorafgaand heeft een serie gesprekken en onderhandelingen plaatsgevonden met als resultaat dit coalitieprogramma. Over het proces van verkiezingen tot en met de formatie is in de media een eenzijdig beeld naar buiten gekomen met vooral de lezing van de Christenunie. Het zal u duidelijk zijn dat wij dit anders hebben ervaren, maar dat is waarschijnlijk het verschil tussen wel en niet meepraten.

In een eerste gesprek met de grootste fractie hebben wij geen voorkeur uitgesproken voor een coalitie maar wel aangegeven voorstander te zijn van een afspiegelingscollege met drie partijen. Net als voor de verkiezingen hebben wij gezegd een informateur niet noodzakelijk te vinden maar wanneer andere partijen die wens wel hebben, daar geen probleem mee te hebben. Vervolgens is de heer Van den Berg als informateur voorgesteld, waarmee alle partijen hebben ingestemd.

In het eerste gesprek met de informateur heeft de CDA fractie kenbaar gemaakt dat ons programma belangrijker was dan de partijen waarmee eventueel samengewerkt moet worden maar dat er wel vertrouwen in elkaar moet zijn. Wat betreft de vorming van een nieuwe coalitie heeft onze fractie uitgesproken dat voortzetting van de bestaande samenwerking voor ons geen probleem is. Verschillen en spanningen moeten uitgesproken worden en vervolgens weer verder. Daarbij hebben wij gezegd dat gezien de verkiezingsuitslag ook gekeken moet worden of Gemeentebelangen een rol kan krijgen.

Op basis van de programma’s en de gesprekken met de verschillende partijen heeft de informateur voorgesteld een oriënterend gesprek te voeren met vertegenwoordigers van 3 partijen: SGP, CDA en Gemeentebelangen. Dat gesprek heeft buiten Staphorst plaatsgevonden zonder dit vooraf te communiceren met de andere partijen. Wat ons betreft is dat volstrekt legitiem omdat bij onvoldoende vertrouwen zonder ‘schade’ geschakeld kon worden naar een andere samenstelling. Dat gesprek verliep bijzonder positief en het oriënterende karakter kreeg al vrij snel meer diepgang. De dag na dit gesprek heeft de informateur de hele raad op de hoogte gesteld. De Christenunie voelt zich buitenspel gezet, maar hebben ze dat niet zelf gedaan? Waarschijnlijk staat het antwoord op deze vraag in het niet volledig openbaar gemaakte verslag. Wij begrijpen de teleurstelling en het is aan hen hoe ze dat uiten maar wanneer je met één vinger naar iemand wijst, wijzen drie vingers naar je zelf. Enige zelfreflectie bij de CU zou op zijn plek zijn.

Na verschillende formatiegesprekken, terugkoppelingen naar fracties en besturen is uiteindelijk een coalitieakkoord tot stand gekomen. Een programma met de titel: Naar een ondernemend Staphorst.

Het oude college en de afdeling financiën hebben rond de verkiezingen gemeld dat naast de al doorgevoerde bezuinigingen de komende 4 jaar rekening moet worden gehouden met een vermindering op de algemene uitkering van het rijk van 2,5 miljoen euro. Daardoor ligt de nadruk van dit coalitieakkoord op bezuinigingen. Wanneer Staphorst een ondernemende gemeente wil zijn, blijven en waar dat nog onvoldoende het geval is, worden, moeten we ervoor zorgen dat de gemeentefinanciën op orde blijven.

Daarom zijn keuzes gemaakt, zoals meer regionale samenwerking op organisatorisch gebied, versoberen of anders invullen van voorzieningen, herzien van subsidies maar ook investeren in betere contacten met burgers, bedrijfsleven en agrariërs. Duidelijk is afgesproken de minder draagkrachtigen bij de bezuinigingen zoveel mogelijk worden ontzien.

Het zal allemaal verwerkt worden in een collegeprogramma en waar nodig als voorstellen terug komen in deze raad. Wij vertrouwen erop dat de fracties deze zullen beoordelen op inhoud en daar op basis van die inhoud wel of niet mee zullen instemmen.

De CDA fractie is ervan overtuigd dat dit coalitieprogramma en het vertrouwen dat de drie coalitiepartners in elkaar hebben uitgesproken, zal leiden tot een ondernemend, zelfstandig Staphorst. Wij wensen het nieuwe college hierbij succes en Gods zegen toe.