17 februari 2010

CDA tegen Veiligheidshuis

In de raadsvergadering van 16 februari is besloten dat Staphorst bijdraagt aan de oprichting van het Veiligheidshuis IJsselland. Het Veiligheidshuis richt zich op het verbeteren van de persoonsgebonden aanpak van criminaliteit en overlast, door lokale en regionale netwerken in de zorg- en justitieketen beter met elkaar te verbinden. De doelstelling van het Veiligheidshuis is het verminderen van criminaliteit en overlast met 25% en dan gaat het voornamelijk over jeugdigen.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

De CDA fractie is hier niet enthousiast over. We tuigen weer een nieuwe instelling op waar naast de rijksoverheid, allerlei gemeenten in moeten participeren. Volgens de CDA fractie praten we hier over politie- en justitionele zaken die boven ons eigen jeugdbeleid uitgaan. Er wordt hier een extra bestuurslaag gecreëerd en dat willen we juist verminderen. Het veiligheidshuis werkt bureaucratie in de hand. Weer een extra organisatie en extra overleg in ‘het circuit’. Nu al zijn er gesprekken gevoerd of gepland met 26 gesprekspartners. Van samenvoegen of verminderen van organisaties is geen sprake. Iedere gemeente, ook Staphorst, krijgt een Centrum voor Jeugd en Gezin. Ook deze instelling heeft als doel lijnen korter en duidelijker te maken. Dit Centrum is verplicht, wat het CDA betreft moeten we daar dan zwaarder op inzetten in plaats van een nieuwe instelling.

De kosten voor het eerste jaar zijn voor Staphorst nu nog gering, maar het CDA voorspelt dat die bedragen in de toekomst rap zullen stijgen. In 2002 is het veiligheidshuis gestart in Tilburg als een pilot project. Op de loonlijst in Tilburg staan intussen acht personen, zes meer als waar het veiligheidshuis IJsselland nu mee begint. Nu wordt gezegd dat de pilot in Tilburg geen goed voorbeeld is en dat de pilot eigenlijk is mislukt. Als een pilot mislukt kan je besluiten de fouten te verbeteren of gewoon toegeven dat het niet goed is en ermee stoppen. Het CDA is van mening dat de doelstelling van het veiligheidshuis prima is, maar dat dit geen taak is van de gemeenten. De oorsprong is duidelijk vanuit het rijk ontstaan. En om versnippering en bureaucratie te voorkomen moet dat zo blijven. Vooral de financiering in één hand is belangrijk voor een goede sturing van de organisatie.

De overeenkomst is in eerste instantie slechts voor een jaar en we kunnen er dan ook weer vanaf. Maar de ervaring leert dat dat niet meevalt. Van de dertien gemeenten waarvan een bijdrage voor het veiligheidshuis IJsselland wordt gevraagd hebben Hardenberg en Raalte aangegeven niet mee te doen. De andere gemeenten hebben nog geen uitsluitsel gegeven.

Het CDA heeft tegen dit voorstel gestemd, de overige partijen waren voor.

www.veiligheidshuisijsselland.nl