14 juli 2015

Coalitie onder druk?

Meppeler Courant: Deze veenbrand smeult maar door.

De Stentor: Coalitie Staphorst kraakt na onderzoek.

Onder beide koppen berichten de kranten over uitspraken van de fractievoorzitter van de Christenunie, Dik Vedder. De geciteerde uitspraken hakken er wel in, niet zo verstandig van de heer Vedder. Hij geeft ondermeer aan dat CDA en SGP geen nieuw onderzoek willen, omdat ze de vorige periode in de coalitie zaten. Die reden klopt niet!

Het CDA wil inderdaad geen extra onderzoek. Het rapport van de gemeentesecretaris, dat extern getoetst is door de voorzitter van de rekenkamercommissie van Zwolle, heeft veel tijd en moeite gekost, ook bij ambtenaren.

Daarnaast loopt een artikel 213a onderzoek, dat als uitkomst moet hebben dat RO procedures sneller gaan, minder onderzoeken door aanvragers moet opleveren, enz.  Wij vinden het veel belangrijker om dit op te volgen. Vooruit kijken en hiermee het vertrouwen van de burgers terug winnen door te laten zien dat het beter kan en beter gaat.

De burgers worden niet beter van nog een onderzoek, maar hebben vooral baat bij een betere praktijk!

Overigens haalt Vedder twee onderzoeken door elkaar. Het onderzoek naar aanleiding van uitzendingen van RTV Oost ging om de integriteit van ambtenaren. Met andere woorden, volgens de regionale zender zouden ambtenaren willens en wetens burgers benadelen en anderen bevoordelen. Wij geloofden daar niet in, en volgens ons is voldoende bevestigd dat de ambtenaren in Staphorst wel integer zijn. Daar hebben we geen extra onderzoek voor nodig.

Vedder vindt het vreemd dat burgers in de onderzochte kwesties niet gehoord zijn. Maar zo eenvoudig ligt dat niet. Bij alle zaken zijn meerdere partijen betrokken die geen vrienden van elkaar zijn. Wanneer de partijen die aan het woord waren bij RTV Oost in het gelijk gesteld zouden zijn, was de zaak exact hetzelfde, maar dan met anderen die ontevreden waren. Gelukkig hebben we een bezwarencommissie die daar beter over kan oordelen dan wij als gemeenteraad.

Vreemd is ook dat de heer Vedder tijdens de behandeling van het rapport, in tweede termijn niets heeft gezegd, ook geen motie heeft ingediend om nieuw extern onderzoek er door te krijgen. Er is dus ook niet over gestemd. Op zijn minst had hij er op dat moment alles aan moeten doen en niet na de zomer hierop terugkomen.

Dat wil niet zeggen dat er geen fouten zijn gemaakt en dat het op de afdeling RO allemaal soepel verloopt. Ook toen een aantal jaren geleden een CU wethouder RO in portefeuille had, was het al niet op orde. Dat er in de 2 bestuursperioden daarop volgend niet veel beter is gegaan, hebben we onderkend. Zonder op voorhand te denken dat het nu beter zal gaan, hebben we als coalitie afgesproken een Task Force Ruimtelijke Ordening in te stellen. Daarin zitten de woordvoerders RO, de wethouder RO en ambtenaren die zo samen af moeten stemmen wat er niet goed ging en hoe het beter kan. Daarvoor dient dus een artikel 213a onderzoek. Dat is een onderdeel van de coalitieafspraken. Nogmaals, we willen hiermee niet aangeven dat de problemen zomaar opgelost zijn, want verschillende wethouders is het niet gelukt.  Misschien is het onderwerp in Staphorst wel erg complex…

Het lijkt er bij voortduring op dat Vedder nog wil afrekenen met frustraties uit het verleden. Wanneer je buiten de boot valt, moet je dat accepteren. De vorige raadsperiode heeft de CU zich niet altijd constructief opgesteld, maar daar zullen we geen onderzoek naar doen. We hebben nu een nieuwe raadsperiode met een college die recht doet aan de verkiezingsuitslag. Daar maakt de Christenunie deel van uit, dat wordt niet zomaar anders door een paar ongelukkige en tegenstrijdige uitspraken van de CU fractievoorzitter.