11 april 2012

Duurzame energie

Dinsdag 10 april werd in de raad gediscussieerd over een startnotitie duurzaamheid. Het ging over een startnotitie van waaruit een werkprogramma moet worden gemaakt. De notitie geeft veel ruimte over de invulling. Bijvoorbeeld over windenergie, willen we dat wel en in welke mate. Maar het ging ook over zonne-energie, bio-energie, maar ook over energiebesparing. De discussie spitste zich vooral toe op windenergie. Op de tribune veel burgers die zich zorgen maken over meer windmolens. Sprekers namens deze bewoners brachten de nadelen naar voren. Andere fracties, ook die eerder onder voorwaarden voor windmolens waren zijn nu tegen. Op zich niets mis mee, standpunten kunnen veranderen. Het CDA is hier niet op tegen, maar vindt wel dat windmolens zonder subsidie moeten draaien. En als het rijk of de provincie wel subsidie beschikbaar stelt, moet dat terugvloeien naar de Staphorster bevolking. Voor of tegen windenergie is geen reden om tegen deze startnotitie te zijn. In de notitie zit namelijk ook scenario 3: maximale inzet zonder windenergie. Alles draait om het uitvoeringsprogramma: wat gaat de gemeente Staphorst  doen aan duurzaamheid.

Onderstaand de bijdrage van Niek Gosker:

Als CDA-er heb ik daar al jaren voor duurzaamheid gepleit en eindelijk is het dan zover. Staphorst sneller duurzaam staat op dit rapport. Er worden toekomstscenario’s in dit rapport geschetst, de politieke urgentie wordt  aangetoond, de kansen voor lokale en regionale duurzame energieopwekking worden besproken, zonne-energie is hot, biomassa en windenergie zijn bespreekbaar en met afvalverwerking is ook onze gemeente, samen met de Rova, goed op weg. Alle lof voor dit rapport dat een goed begin is van duurzaamheid in  Staphorst.  Daarom spreek ik de wens uit dat dit rapport grote gevolgen heeft en de uitwerking ervan snel begint. Dan krijgt ook de tijdelijke oplaadpaal voor elektriciteit  die twee dagen voor het gemeentehuis heeft gestaan en het busje met het logo van Staphorst in de krant de glans die het verdient.
De gemeente heeft een voorbeeld functie. Op pagina 9 worden een vijftal scenario’s geschetst zonder een keuze te maken. Het de bedoeling dat een keuze in het Masterplan Duurzaamheid 2040 wordt gemaakt? Wat het CDA betreft wordt de lat hoog gelegd maar…..het moet wel reëel en haalbaar zijn.  Zonne-energie is zo langzamerhand rendabel en moet zoveel mogelijk, ook vanuit het gemeentehuis gepromoot worden.  Er moet geen voedsel, mais, worden verstookt in gesubsidieerde biomassa installaties.  De bevolking moet een substantieel voordeel hebben van het plaatsen van extra windmolens, letterlijk staat er in de notitie dat de baten van windturbines deels ook afvloeien naar de lokale bevolking. Dat moet dan ook in de vorm van goedkopere energie, zodat ook direct omwonenden kunnen profiteren. Over de locaties moeten goede afspraken gemaakt worden zodat minimale overlast voor omwonenden ontstaat. Zo langzamerhand moeten de windmolens zonder subsidie draaien.  Het  Masterplan wordt in het tweede kwartaal van 2012, nu dus,  vormgegeven en zal dus eind juni gereed zijn. Na het Masterplan volgt het uitvoeringsplan. Voor het uitvoeringsplan is geen einddatum gegeven. Het is wel een heel belangrijk plan want daarin zal staan wat daadwerkelijk gedaan wordt. 10 tot 15 prioriteiten worden hierin gekozen.  Graag ziet het CDA een tijdschema van het uitvoeringsplan. Kortom: Er is een grote stap gezet in duurzaamheid maar de vervolgstap is zeker zo belangrijk.