09 maart 2009

Eddy van Hijum in Staphorst

CDA 2e kamerlid Eddy van Hijum bracht vorige week een werkbezoek aan Staphorst. Samen met de raadsfractie bezocht van Hijum verschillende bedrijven om te praten over de kredietcrisis. Er vonden gesprekken plaats met Brink Climate Systems, B&B Personeelsdiensten en Makelaardij Slot-Poortman. Verder is een bezoek gebracht aan het agrarisch bedrijf van Wout van Dalfsen waar ook collega CDA kamerlid Rikus Jager aanwezig was om te praten over natura 2000.

Eddy van Hijum (CDA) gaat de komende maanden op zoek naar het Overijssel van ná de huidige economische crisis. Tijdens zijn jaarlijkse tournee langs alle (West)-Overijsselse gemeenten zoekt de Laag Zuthemer contact met burgers, bedrijven en organisaties om te ontdekken hoe de regio de crisis gaat aanpakken.

Het Overijssel van ná de crisis vormt zich volgens Van Hijum nu al. Voorbeelden daarvan zijn al te zien in vormen van duurzamer produceren of bedrijven die zich richten op nieuwe markten. Het Tweede Kamerlid wil niet alleen kennis maken met deze nieuwe Overijsselse ontwikkelingen, maar ook bekijken of hier lessen uit geleerd kunnen worden waar het hele land wat aan heeft.

“Overijssel moet, net als de regering in Den Haag, de strijd tegen de crisis met open vizier tegemoet treden en niet bang zijn om onorthodoxe maatregelen te nemen”, stelt Van Hijum. “Dit geldt voor politici en bestuurders, maar vooral voor het bedrijfsleven, de zorg en het onderwijs. Samenwerking tussen al deze partijen is de komende jaren van cruciaal belang om straks als Overijssel een rol van betekenis te kunnen spelen in de Nederlandse economie. Krabbelt Overijssel na de crisis weer uit het dal of staat het direct vooraan? Het antwoord op die vraag ga ik in deze tournee opzoeken.”

Vorige week was Van Hijum op bezoek in Staphorst. Van Hijum bezocht samen met de plaatselijke raadsfractie Brink Climate Systems, BenB Personeelsdiensten en Makelaardij Slot-Poortman. Duidelijk werd dat de financiële crisis ook Staphorst zal treffen. Maar waar enerzijds problemen zijn ontstaan ook kansen. Zo heeft de crisis begin jaren tachtig op innovatief gebied veel vernieuwingen opgeleverd. Gewoon omdat er meer tijd was voor het ontwikkelen en uitwerken van nieuwe ideeën, aldus een woordvoerder van Brink. Ook Jan Bloemhof van BenB ziet kansen met name voor de plattelandsregio’s vanwege de juiste arbeidsmentaliteit. Juist in minder goede tijden zal dat een dat en het gunstige vestigingsklimaat een pré zijn ten opzichte van het westen.

Van Hijum sprak na een lange dag met bedrijfsbezoeken en gesprekken van een geslaagd werkbezoek en zal de opmerkingen meenemen in de afwegingen die kabinet en tweede kamer de komende tijd moeten maken.

Op 30 maart komt opnieuw een CDA kamerlid naar Staphorst om te praten over de financiële crisis. Dan staat ’s avonds om acht uur een publieke bijeenkomst met Elly Blanksma gepland bij Waanders waar iedereen welkom is om mee te luisteren of mee te praten.

Uitnodiging 30 maart