03 oktober 2020

Geen kerkdienst met 600 personen

Geloofsbijeenkomsten met 600 personen kunnen grondwettelijk niet verboden worden. Maar kerken hebben wel een verantwoordelijkheid en moeten de grens van wat mag niet opzoeken. Het gaat er niet om wat wettelijk wel en niet mag, maar om de gezondheid van bezoekers en degenen met wie die bezoekers vervolgens in contact komen via werk, school enz.

Het aantal corona besmettingen neemt weer fors toe en daarom zijn de maatregelen door de overheid aangescherpt. Er zijn altijd maatregelen die de een nuttig vindt en de ander minder, maar het kan niet dat iedereen eigen regels hanteert of negeert. Onder meer mag de groepsgrootte bij bijeenkomsten niet meer zijn dan 30 personen. De Hersteld Hervormde Kerk wil zondag echter ‘gewoon’ drie keer 600 personen toelaten. Geloofsbijeenkomsten zijn uitgezonderd van het maximum van 30 personen, omdat dit grondwettelijk niet kan. Maar kerken hebben wel een voorbeeldfunctie en verantwoordelijkheid naar de hele gemeenschap. Het zou goed zijn dat de HHK zich conformeert aan de regels die ook voor andere organisatie gelden.

De CDA fractie