18 december 2013

Gemeenteweg - Oude Rijksweg geopend

Na twee jaar hard werken is het ‘herinrichtingsplan Oude Rijksweg/Gemeenteweg’ gereed. De aannemers en de bewoners verdienen een pluim voor hun geweldige samenwerking. Natuurlijk was er overlast, maar door goed onderling overleg overheerst grote tevredenheid. Dat geldt zowel voor de uitvoering als voor het resultaat. Er valt altijd te twisten over wat mooi en niet mooi is, maar in dit geval kunnen we met recht spreken van een fraai resultaat.

De werkzaamheden betroffen in hoofdlijnen ( bron www.staphorst.nl ):

De aanleg van een kwalitatief goede weg: bij de Oude Rijksweg ging het hierbij om het gedeelte vanaf de Lichtmis tot aan de Stovonde in Staphorst exclusief de kern van Rouveen, voor de Gemeenteweg ging het om het gedeelte tussen het spoor en de Berkenstouwe.Een verkeersveilige inrichting: onder andere het optisch versmallen van de rijbaan en het aangeven van een duidelijke plaats op de weg voor fietsers door aanleg van suggestiestroken.Het afkoppelen van het regenwater dat valt op het verhard oppervlak.Het tegengaan van trillingshinder vanuit de fundering naar de aanliggende bebouwing.Het herstellen van het historisch profiel: onder andere het incidenteel aanleggen van grasbermen en het planten van bomen.