16 maart 2015

Eddy van Hijum: leegstaande gebouwen slecht voor omgeving

Maandag 16 maart was CDA lijsttrekker Eddy van Hijum op bezoek bij zijn collega’s van de afdeling Staphorst. Samen met de CDA fractie bekeek hij een aantal oude gebouwen die herontwikkeld worden of moeten worden.

Enkele zoals Ons Belang en de Meubelfabriek van Talen zijn al in ontwikkeling, maar er zijn ook gebouwen die al jaren wachten op een nieuwe bestemming en er verloederd uit zien. Van Hijum: leegstaande gebouwen doen afbreuk aan de ruimtelijke kwaliteit. Het is in eerste instantie de verantwoordelijkheid voor pandeigenaren om te zoeken naar een nieuwe invulling. Als dat echter redelijkerwijs niet mogelijk is, dan kan de provincie een rol spelen bij gezamenlijke initiatieven om problemen op te lossen. Mooi dat bijvoorbeeld een oude meubelfabriek zoals hier, door particulier initiatief een nieuwe bestemming krijgen. En mooi dat er nog steeds kansen voor de detailhandel zijn.