01 juni 2010

Klaas Brand opnieuw wethouder

Klaas Brand is dinsdag 1 juni geïnstalleerd als wethouder names het CDA. Hij begint hiermee aan zijn derde periode. Voor Sytse de Jong (SGP) wordt het de tweede termijn en Jan Talen (GB) debuteert als wethouder. Daarvoor stopt hij na een lange periode als raadslid, waarvoor hij dinsdagavond koninklijk werd onderscheiden.

Op de foto vlnr: Jan Talen, Klaas Brand en Syte de Jong

Klaas Brand vertelt vol enthousiasme over wat hem de komende jaren te doen staat:

De nieuwe coalitie is een feit en deze geeft mij de kans om mij voor de derde periode dienstbaar te maken voor onze prachtige gemeente. Ik bid God om wijsheid, kracht en gezondheid om dit mooie werk te kunnendoen. Het zal een periode worden die nadrukkelijk in het teken van bezuinigingen staat. Het coalitieprogramma heet “Naar een ondernemend Staphorst” en daar zal invulling aangegeven worden. Ondernemend met eengespreide verantwoordelijkheid, met gerechtigheid en met goed rentmeesterschap.

Ik zal in de komende periode naast mijn huidige portefeuilles openbare werken, wegen, groen en water, gemeentelijke gebouwen, sport, dorps en wijkraden een paar taken erbij krijgen en dat zijn: recreatie en toerisme, landbouw en grondverwerving. De portefeuille verkeer en vervoer sta ik af en gaat naar collega De Jong en mijn milieutaken gaan naar collega Talen.

Openbare werken

Wat betreft openbare werken staan er grote werken in de planning. Ik hoop dat dit jaar de aanbestedingen voor de vernieuwde Gorterlaan en Achthoevenweg kunnen plaatsvinden en ook de aanpak van de Baarge zal een aanvang moeten maken. Voor de komende jaren staan als grote werken de herinrichting van de Oude Rijksweg en deel Gemeenteweg (rotonde/spoor) in de planning. Tevens zal een begin gemaakt worden met herinrichting en vervanging van riolering in Staphorst Noord (tussen E. Wubbenlaan en Vd Walstraat)

Gebouwen

Een aantal gebouwen zullen de nodige aandacht vragen. De aanbesteding van de ver- en nieuwbouw van de gymzaal Van der Walstraat is achter de rug en in november van dit jaar moeten de werkzaamheden zijn gerealiseerd. Ook staat de aanbesteding van de verbouw van de brandweerkazerne voor dit jaar gepland en zal verder een werkgroep nadenken over de vervanging van de voetbalaccommodatie in Rouveen.

Dorps en wijkraden

Met de dorps en wijkraden zal intensief contact worden onderhouden en zullen we verder praten over een juiste invulling van burgerparticipatie. Zaak is om in een zo´n vroeg mogelijk stadium bij uitvoeringszaken die algemeen zijn in wijk of dorp, de burger en dus de wijk- of dorpsraad daar bij te betrekken. Uiteraard bepaald onze gemeenteraad het beleid!

Landbouw

Ook zal in de komende periode de landbouw de nodige aandacht vergen. Na de voltooiing van de ruilverkaveling Rouveen hadden we gehoopt een snelle start te kunnen maken voor de rest van de agrariërs in ons dorp Staphorst. De provincie heeft een nadere prioritering gegeven aan grondaankoop en heeft besloten tot een interim uitvoeringsbeleid voor grondverwerving voor de periode 2010 – 2011. Dit zou kunnen betekenen dat er alleen doorgewerkt kan wordenmet de bestaande grondvoorraad in dit integrale project. Komende weken zal hierover nog nader overleg plaatsvinden met de provincie en we hopen te komen tot een alternatieve realisatiestrategie 2010 – 2011.

Sport , recreatie en toerisme

Bij sport , recreatie en toerisme zal er ook in de komende jaren veel werk te doen zijn. We weten allemaal dat bewegen niet alleen goed is, maar een must is voor een goede gezondheid. Voor jong tot oud zal er aandacht moeten zijn voor mogelijkheden en voorzieningen om dit te realiseren, dit kan vanaf het niveau van recreatief bezig zijn tot verenigingssport en individuele sport. Wat toerisme betreft zal ik proberen ons mooie Staphorst nog nadrukkelijker op de kaart te zetten. Alhoewel: goede wijn behoeft geen krans!

Watertaken

Op het gebied van de watertaken zal er in de komende jaren veel te doen zijn. Enerzijds zal de bestuurlijke aanpak en het bestaan van de waterschappen en in welke hoedanigheid nadrukkelijk de aandacht vragen en anderzijds zullen uitvoeringszaken als onderhoud riolering, aanpak van gescheiden systemen maar vooral afkoppelen van regenwater volop in de aandacht staan. We zullen echt anders om moeten gaan met afvoer van schoon regenwater. Het afvoeren van regenwater via een riool en transporteren naar een zuiveringsinstallatie is kostenverslindend en niet meer van deze tijd.

Groenvoorzieningen

Tenslotte zal er merkbaar in de groenvoorzieningen en het onderhoud daarvan andere keuzes moeten worden gemaakt. We zullen fors moeten bezuinigen op dit onderhoud, wat tot gevolg heeft dat gemeentelijk groen niet altijd er uit zal zien zoals men van een eigen tuin soms wenst. Misschien moet bespreekbaar worden dat we ook hierin een gespreide verantwoordelijkheid gaan dragen en als inwoners en burgers van onze gemeente mee gaan nadenken om een behoud en beheer met minder geld toch op orde te houden. We zijn tenslotte allemaal op deze aarde gekomen om goede rentmeesters te zijn van die mooie Schepping. Laten we er dan ook met elkaar voor zorgen deze Schepping nog beter en mooier achter te laten voor onze kinderen en kleinkinderen.

Wethouder Klaas Brand