27 januari 2011

Lokale Omroep

Het commissariaat voor de Media kan wanneer daar belangstelling voor is, één lokale publieke omroep aanwijzen. Van de gemeente wordt een bijdrage van 1,30 per huishouden verwacht. Voor het uitzenden van lokale radio hebben zich 2 instanties bij het commissariaat gemeld. Aan de gemeenteraad is gevraagd een voorkeur voor één van beide belangstellenden uit te spreken. De CDA fractie vindt het jammer dat gemeenten verplicht zijn een lokale omroep te subsidiëren.

Herriët Brinkman heeft tijdens de raadsvergadering van dinsdag 25 januari het CDA standpunt als volgt verwoord:

De vorige keer dat we het binnen de raad hadden over de lokale omroep hebben wij aangegeven dat wij als CDA het liefst geen keuze zouden maken tussen deze twee omroepen. En dan niet omdat het maken van die keuze zo moeilijk is, maar omdat wij het nut en de noodzaak van een lokale omroep in Staphorst niet voldoende bewezen achten om in deze tijd van bezuinigingen dit nieuwe initiatief op te starten met de nodige subsidiegelden.

Maar wij hebben in de tussentijd dit allemaal goed uitgezocht en het blijkt dat wanneer we als gemeente geen keuze zouden maken we dan een traject ingaan langs allerlei instanties wat ook nog eens enorm tijdrovend zal zijn. Dit is zeker niet onze bedoeling en daarom zullen wij ons nu ook uitspreken voor één van deze twee stichtingen. Het CDA volgt het collegestandpunt en daarmee spreken wij dus onze voorkeur uit voor Vechtdal FM.

Toen wij in eerste instantie het verhaal van beide stichtingen onder ogen kregen, was onze eerste reactie: wat mooi dat zo’n LOS ontstaat vanuit de Staphorster bevolking en dan ben je geneigd zo’n initiatief te belonen. Maar kijken we dan realistischer, dan vragen wij ons af of een omroep alleen voor Staphorst wel mogelijk is. Wij denken dat een omroep alleen voor Staphorst niet realistisch is.

Vechtdal FM heeft wanneer Staphorst ook toetreedt een groter verzorgingsgebied en kan mede daardoor meer continuïteit garanderen dan dat de LOS dit kan. Hoezeer wij ook een nieuw initiatief als de LOS zouden willen ondersteunen, wat ons betreft zitten hier wat betreft financiële middelen te veel losse eindjes aan. En wanneer daar dan Vechtdal tegenover staat met een duidelijke begroting, die zich alleen maar zal versterken wanneer Staphorst er bij komt, kiezen wij voor Vechtdal FM.

Wat wij wel graag gezien zouden hebben, was een samenwerking tussen beide partijen. Maar dit blijkt niet mogelijk te zijn. Wel geeft Vechtdal FM aan dat inhoudelijke samenwerking mogelijk is. Wij zouden dan ook heel graag zien dat de enthousiaste mensen uit Staphorst, die zich in willen zetten voor een lokale omroep, zich bij Vechtdal FM aan kunnen sluiten om daar mee te denken of om programma’s te maken.