21 januari 2010

NATURA 2000

Donderdag 28 januari organiseerde het CDA een avond over Natura 2000 in d'Olde Skoele in Rouveen. Van de plaatselijke politieke partijen werkten naast het CDA ook de PvdA, SGP en CU hieraan mee. Op de foto het forum met v.l.n.r.  Henk Veltkamp (statenlid VVD), Arie den Ouden (raadslid SGP), Ernst Cramer (2e kamerlid CU), Jippe Hoekstra (kandidaat raadslid PvdA), Wim Brus (voorzitter LTO Noord) en Rikus Jager (2e Kamerlid CDA)

Dat Natura 2000 veel losmaakt in de gemeente Staphorst bleek wel uit de hoge opkomst op de CDA avond in d’Olde Skoele waarin werd gediscussieerd over dit onderwerp.

De natuur beleven, beschermen en gebruiken. Daar draait het om in Natura 2000-gebieden. Deze moeten een Europees netwerk gaan vormen van natuurgebieden waarin belangrijke flora en fauna voorkomen. Vooral agrariërs voelen zich door Natura 2000 bedreigd in hun uitbreidingsmogelijkheden en dus hun voortbestaan. Zij krijgen de indruk dat ze worden gezien als natuurverstoorders en met hun bedrijf op geruime afstand moeten blijven van Natura 2000-gebieden. Is deze indruk waar? En wat is de huidige stand van zaken? Op deze vragen hoopten veel mensen antwoord te krijgen in d’Olde Skoele.

Concrete antwoorden werden er ook deze avond niet verkregen. De besluitvorming is nog steeds in een stadium waarin nog niets definitief vaststaat. Afgelopen week heeft minister Verburg laten weten dat zij een groot deel van de wijzigingsvoorstellen in beheersplannen en grensgebieden van Natura 2000 aangegeven door de provincies over heeft genomen. Toch gaf Rikus Jager, CDA kamerlid, aan dat er daarmee nog steeds tegenstrijdigheden zitten in de besluitvorming. Op Europees niveau heeft Balkenende zojuist een briefwisseling gehad met Barroso waarin Balkenende zich keerde tegen de ‘strikt ecologische focus van Natura 2000’. Maar het probleem is dat Nederland verder gaat dan Europa vraagt.Wel werden toezeggingen gedaan door bestuurders op de verschillende niveaus. Op landelijk niveau gaf Rikus Jager aan de problemen zoals die leven in de gemeente Staphorst mee te nemen. Dit gaf hij als antwoord op een noodkreet uit de zaal waarin Klaas Kuiper van het CDA de algemene tendens verwoordde: “Het kan niet zo zijn dat boeren die enkele jaren geleden tijdens de ruilverkaveling in Rouveen naar de Klaas Kloosterweg verhuisd zijn met hun bedrijf, omdat daar geboerd mag worden, op dit moment al niet verder mogen met uitbreiden omdat er gewacht moet worden op definitieve besluiten en straks misschien helemaal niets meer mogen.” Ook de andere forumleden, Erst Kramer (2e kamerlid CU), Wim Brus (LTO), Henk Veltkamp (statenlid VVD), Arie den Ouden (raadslid SGP) en Jippe Hoekstra (kandidaat raadslid PvdA) zullen elk op hun niveau en ambitie zich inzetten voor de problematiek die hier leeft. Helaas was Natuur en Milieu niet vertegenwoordigt, hun deelneemster zegde vlak van de voren af.

“Wat is ons referentiekader voor natuur. In Nederland hebben nooit oerbossen bestaan. Het landschap zoals het er nu is, is door de boeren gemaakt. Natuur en boerenbedrijven gaan dus wel samen. We moeten samen werken aan een dynamische natuur.” Jacob Spiker, lijsttrekker CDA Staphorst, verwoordde het als volgt: “Op een zandwinning waar voorheen een vogelnestje werd gezien, werd hij voorzichtig opgepakt en ergens anders neergezet of omzeild. Nu is het zover dat de kraanmachinist snel doorgaat met zijn werk in de hoop dat niemand het vogeltje heeft gezien. Dat kan en mag niet de bedoeling zijn.”

De gemeente Staphorst kreeg als tip mee van betrokkenen om goed te letten op de gang van zaken omtrent de beheersplannen. En durf lef te tonen in de bestemmingsplannen en het afgeven van vergunningen! De lijsttrekkers van de verschillende partijen in Staphorst gaven in ieder geval aan dat zij allemaal achter de belangen van de agrariërs in de gemeente Staphorst staan.