09 december 2009

Nieuwe rioolheffing

Maak het niet onnodig ingewikkeld

De gemeente heeft een nieuwe verordening rioolheffing vastgesteld. Dat was nodig omdat met ingang van 2010 de rioolheffing via een nieuwe wettelijke regeling plaats moet vinden, de zogenaamde nieuwe brede rioolheffing. Het voorstel was een verordening vast te stellen die eenvoudiger werd wat betreft de uitvoering. Als CDA juichen we vereenvoudigingen toe, minder bureaucratie en geen discussies over grensgevallen.

Veel fracties vinden dat de vereenvoudiging in de tariefsopbouw leidt tot een financiële verhoging voor bewoners die weinig drinkwater gebruiken. Het gaat echter om een verordening rioolheffing en niet om het drinkwaterverbruik. Het gaat om het afvoeren van vuil water. Elk mens produceert nagenoeg dezelfde hoeveelheid vervuiling om het maar netjes te zeggen. De één geconcentreerd en de ander meer verdunt. Verder wordt veel afvalwater geloosd door wassen, afwassen en douchen. Het meest gehoorde argument was dat degenen die het minste water verbruiken en dus ook lozen, vaak ook degenen zijn met de laagste inkomens. Het CDA bestrijdt dat, wat de CDA fractie betreft is de tariefswijziging redelijk rechtvaardig. De kleinverbruikers zijn vooral bedrijfsmatig en vakantiewoningen. Bovendien is het helemaal niet gezegd dat degenen die weinig water gebruiken ook een minder draagkrachtig zijn. Veel huishoudens met weinig gebruik zijn alleenstaanden of tweeverdieners. Natuurlijk zijn er ook kleine huishoudens die weinig gebruiken, die het niet breed hebben en nu meer moeten betalen. De wethouder gaf terecht aan dat hiervoor andere mogelijkheden zijn om tot een lastenverlaging te komen.

Door een meerderheid van de raad is een wijziging van het voorstel aangenomen dat huishoudens die minder van 25 m3 lozen de eerste 5 jaar een lager tarief betalen, en een groep die tussen de 25 en 50m3 zit een tussentarief. In 5 jaar tijd moeten deze huishoudens wel naar het volledige tarief toegroeien. Het college raadde deze wijziging af omdat hierdoor een hoop extra werk moet worden gedaan en de doelgroep die de partijen denken te helpen lang niet altijd de doelgroep is.

De CDA fractie is het hier niet mee eens. Gemiddeld zijn de gezinnen met enkele of meer kinderen de gezinnen met de meeste kosten die ook de meeste afvalstoffen lozen. Die huishoudens komen allemaal boven de 50m3 uit. De doelgroepen waar een meerderheid van de raad een uitzondering voor maakt zijn volgens ons voor een groot deel juist niet degenen die ze voor ogen hebben.

Gemiddeld aantal liters water per persoon per dag

Bad

128 liter

Totaal per jaar

is 47,7 m3 per persoon per jaar

Niet al het water wat wordt verbruikt verdwijnt weer in het riool maar een zeer groot gedeelte wel.