27 november 2012

Ombudsman deel 2 (verklaring)

Tijdens de raadsvergadering van 13 november hebben we het rapport van de Overijsselse Ombudsman inzake de overdracht van inventaris van VV Staphorst aan de gemeente besproken. We hebben toen in het midden gelaten of er nog een vervolg op zou komen. Omdat het niet opnieuw op de agenda is gekomen, hebben we onderstaande verklaring afgegeven aan het begin van de raad van 27 november.

Verklaring:

Tijdens de vorige raadsvergadering hebben we het rapport van de Overijsselse ombudsman besproken inzake de overdracht van inventaris van VV Staphorst aan de gemeente.

We hebben aangegeven dat het rapport een weergave geeft op basis waarvan wij in mei 2011 en later nogmaals in oktober vorig jaar een voorstel hebben ingediend om de jaarlijkse bijdrage van de gemeente aan VV Staphorst van 2500 euro (geïndexeerd), om te zetten in een eenmalige bijdrage van € 56.516. Met dit voorstel zouden we dit dossier definitief af kunnen sluiten, te meer omdat het voor VV Staphorst een acceptabel voorstel was dat op termijn voor de gemeente niet duurder zou zijn. Wisselende meerderheden hadden een andere mening waardoor het dossier telkens weer terugkwam.

Omdat de ombudsman een bestuurlijke correctie voorstelt, hebben we tijdens de vorige vergadering aangegeven bereid te zijn ons voorstel naar aanleiding van dit rapport opnieuw in te dienen, maar dat er dan wel zicht moet zijn op voldoende steun. Tijdens de vergadering werd dat nog niet duidelijk omdat Gemeentebelangen dat eerst nog intern wilde bespreken. Inmiddels is duidelijk dat hun standpunt ten opzichte van de vorige behandeling niet is gewijzigd en een eventueel voorstel zonder GB en/of SGP niet kan rekenen op een meerderheid in deze raad. Om die reden zullen we geen nieuw voorstel indienen.