02 maart 2010

Openheid na de verkiezingen

De afgelopen weken en dagen is een discussie ontstaan over de voortgang na de verkiezingen. Enkele partijen willen een informateur en meteen na de verkiezingen een openbaar debat over de voortgang en de strategie.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Het CDA wil voor de verkiezingen niets en niemand uitsluiten en na de verkiezingen aan de hand van de verkiezingsuitslag bepalen wat wij de beste strategie vinden. Door enkele partijen is voorgesteld deze strategie in een openbaar debat al op donderdagavond na de verkiezingen te bepalen. Het CDA vindt dat niet nodig. Wij zeggen niet dat we niet openstaan voor een openbaar verkiezingsdebat. Maar dan moet er wel iets te melden zijn! Woensdagavond laat, na de verkiezingen is een bijeenkomst gepland in de patio van het gemeentehuis. Daar worden de eerste reacties van de verschillende partijen al bekend gemaakt. Een dag later zullen die reacties niet anders zijn, in elk geval niet van het CDA. Het CDA zal eerst met de nieuw gekozen fractie overleggen welke richting we op willen. Daarbij zal de verkiezingsuitslag een belangrijke rol spelen.

Het CDA heeft niets tegen openheid en heeft altijd met regelmaat verantwoording afgelegd aan de burger op bijeenkomsten, door nieuwsbrieven, op onze website en door persoonlijke contacten. Dat wil niet zeggen dat dit de beste manier is, maar wij hebben er wel van alles aan gedaan en zullen dat blijven doen.

Na de verkiezingen zal de grootste partij het initiatief nemen om te komen tot onderhandelingen over een nieuwe coalitie. Wanneer blijkt dat er onvoldoende vertrouwen is over een goede afloop is het goed een informateur te benoemen. De kiezer is nu eerst aan de beurt!