03 juli 2014

Saneringslocaties

Ons wordt gevraagd in te stemmen met de evaluatie van het Saneringsbeleid, zodat hierna een nieuwe conceptnota Saneringsbeleid opgesteld kan worden in overleg met externe betrokkenen. Het voorstel is om tot de vaststelling van de nieuwe nota nieuwe verzoeken aan te houden. Dit lijkt ons een prima route.
Wij vinden het belangrijk dat het saneringsbeleid tegen het licht wordt gehouden, omdat we als CDA-fractie van veel plannen achteraf vinden dat ze te vol zijn gebouwd. Daarbij komt dat we pas geleden het plan Mijnheer hebben goedgekeurd, maar daarbij de kanttekening hebben geplaatst dat aan de Westzijde van de Stadsweg dan ook voor anderen dit open moet staan.
Wij zullen deze evaluatie langslopen aan de hand van de aanbevelingen die gedaan worden voor het nieuwe beleid.

1. Het gemeentelijk belang bij particuliere initiatieven: Waarom zien we een locatie als saneringslocatie waar meer mogelijk is dan op andere locaties? Dit is een basisgedachte voor het saneringsbeleid en voor ons van belang om mee te nemen in het nieuwe beleid. Wat ons betreft kijken we vooral meetbaar naar hoe groot het gemeentelijk, het algemeen belang is. Dus hoeveel woningen in de omgeving zitten op slot door dit bedrijf of ondervinden hinder. Wanneer een bedrijf geen hinder geeft voor de omgeving in de zin van geur / aanzicht / geluid /etc. dan is er geen algemeen belang.

2. De begrippen ruimtelijke balans en ruimtelijke kwaliteit introduceren: Wat betreft de ruimtelijke balans vinden wij het correct om op kwantitatieve wijze te kijken naar de aanwezige bebouwing. Onze eerste gedachte daarbij is om het aantal kubieke meter dat de huidige bebouwing kent 1 op 1 terug mogen bouwen. Wij kunnen de impact hiervan niet helemaal inschatten, waarschijnlijk kunnen de mensen uit het veld dit wel. We zouden daarom graag zien dat dit wordt meegenomen in de contacten met externe partijen.
Wij vinden het in kwalitatieve zin kijken naar een saneringslocatie te veel open eindjes houden. Om dit te kunnen controleren vraagt deze insteek om zeer gespecificeerde erfinrichtingsplannen van betrokkenen waar wij niet voor zijn. En anderzijds blijft dan altijd de discussie dat het kwalitatief beter wordt en er daarom meer woningen gebouwd gaan worden. Wij vinden dit te vage beleidskaders en zien liever een concreet en meetbaar instrument.

3. Bouwblok: in het huidige beleid is dit vrij zwaar aangezet, door meer mogelijk te maken aan aantal woningen indien eigenaar van rechten op groter bouwblok afziet. Wij staan achter de aanbeveling om dit af te zwakken naar realiteit. Die realiteit is dat uitbreiding op die locatie niet zal kunnen of gewenst is; waardoor dit niet aangegrepen kan worden als argument voor extra bebouwing.

4. Gebied ten westen Stadsweg: Het zal duidelijk zijn hoe wij hierin staan. We hebben dit toegestaan bij Mijnheer, dan moet ook aan anderen in dit gebied dezelfde mogelijkheid worden gegeven.

5. Criterium geschiedenis: Wij hechten geen grote waarde aan de geschiedenis van het gebouw. Het lijkt ons praktisch en logisch om te kijken naar de aanvraag die er ligt. Wanneer de locatie voor wonen gebruikt gaat worden, dan vraagt dat om een ander soort gebouw dan allerlei schuren die bij de boerderij stonden. Wij vinden het geen enkel probleem wanneer er een andere functie dan wonen inkomt, maar zien er geen heil in om te sturen op het behoud van de agrarische schuren.

6. Criterium Financiën. Wij gaan mee met deze aanbeveling om dit geheel te schrappen. Het gaat ons als gemeente om het algemeen belang, we moeten daarbij kijken naar ruimtelijke afwegingen. Financiële kaders moeten daarbij geen rol spelen.

Criterium: volkshuisvesting. Op elke locatie is voldoende aandacht geweest voor starters- en seniorenwoningen. Ook starterswoningen in de zin van rijtjeswoningen, wat niet voor extra woningen zorgt. Wij zien hier dan ook niet zozeer een knelpunt.

De Slagen: Wij zien tussen saneringslocaties en De Slagen geen directe koppeling in de zin dat we uit angst dat de Slagen weer achterblijft in woningbouw, meer woningen op saneringslocaties moeten toestaan. Met als gevolg dat er nog minder op De Slagen verkocht wordt… Wij zien De Slagen als dé plek voor nieuwe woningbouw in Staphorst. Voor mensen die graag an Diek wonen, zijn saneringslocaties een goede optie. Maar om ook daar woongenot te houden en de buurt leefbaar, moeten we niet meer woningen toestaan wanneer de Slagen achterblijft.

Wij vinden het een goede lijn om de zaken die we bij het Open plekkenbeleid hebben vastgesteld als recht van overpad en voldoende parkeergelegenheid, ook bij het saneringsbeleid weer toe te voegen. Ook het voorstel om per geval de raad bevoegd orgaan te laten blijven, vinden wij correct.