27 december 2014

Sport en vrijwilligers

Het is al lang geen discussie meer dat sport en bewegen goed is. Het is daarom goed dat er in wijken sport- en speelveldjes zijn waar vooral kinderen gebruik van maken om buiten schooltijd te spelen en te bewegen. We moeten deze veldjes echter wel los zien van gymnastiek onderwijs op scholen en georganiseerde sport bij verenigingen. Het is geen optie de zg. trapveldjes daarvoor te gebruiken. Dat zou teveel overlast geven voor omwonenden en het doet geen recht aan de verenigingen die meer en betere accommodaties nodig hebben. Gelukkig zijn de sportlocaties in onze gemeente aardig op niveau en kunnen we verenigingen en scholen goed faciliteren. Het is ook belangrijk dat sportclubs en scholen gezamenlijk van bestaande accommodaties gebruik maken. Mooie voorbeelden zijn de verschillende sportzalen, het zwembad maar ook het sportcomplex Noorderslag waarvan de VV Staphorst hoofdgebruiker is, maar waar ook de Pieter Zandt veel gebruik van maakt. Een win-win situatie die we moeten koesteren, het bewijst het nut van voldoende en goede voorzieningen.

Pasgeleden hebben we als gemeenteraad een discussieavond gehad met verenigingen en instellingen over vrijwilligersbeleid. Zeer veel organisaties waren aanwezig om ideeën te delen met elkaar. Op de vraag of een soort vrijwilligerspoule bij kan dragen om het tekort aan vrijwilligers waar veel verenigingen mee zitten, op te lossen,  werd zeer verschillend gereageerd. De teneur was vooral dat er betrokkenheid bij de activiteiten van de instellingen moet zijn en die ontbreekt bij een willekeurige vrijwilliger. In Staphorst is al ruim 10 jaar een steunpunt vrijwilligers actief, maar deze is bij veel instellingen nog onbekend. Veel verenigingen vinden ook dat vrijwilligers affiniteit met hun eigen activiteiten moeten hebben. In het kader van ‘iedereen doet mee’ , zoals  de participatiewet die in januari van kracht wordt, bedoeld, is het vooral belangrijk dat iedereen ook daadwerkelijk mee kan doen. Wanneer een baan er al een tijdje niet in zit, is het goed dat je wel mee doet in de maatschappij. Daar kan het Steunpunt vrijwilligers een belangrijke rol  spelen. Een steunpunt waar bekend is welke taken voor scholen, kerken,  sportclubs, bibliotheken enz door vrijwilligers uitgevoerd kunnen worden. Een steunpunt dat van de andere kant ook vrijwilligers kan motiveren juist die taken uit te voeren.  Want als het een ‘moeten’ is, is de kans op succes klein. Er moet een zekere passie zijn waardoor scepsis die nu heerst bij verenigingen, weggenomen wordt. Daarvoor moet er geen nieuw vrijwilligers loket vanuit welke richting dan ook bij komen,  maar één steunpunt nieuwe stijl, dat er is voor alle instellingen. Niet alleen met een bemiddelende rol, maar ook een motiverende taak om iedereen daadwerkelijk mee te laten doen. Belangrijk is dat krachten gebundeld worden en niet opgesplitst, want samen komen we verder.

Jacob Spiker