30 april 2008

Startersleningen

Op aandringen van de raad en het CDA in het bijzonder wordt het in Staphorst mogelijk om in aanmerking te komen voor een starterslening. Hiermee kunnen starters geholpen worden met het kopen van een eigen huis. Het CDA juicht deze regeling toe maar is maar vindt het het maximumbedrag van € 225.000,00 voor een woning te hoog om in aanmerking te komen voor een starterslening.Het gaat er juist om diegenen te helpen die met een beperkt salaris toch een woning kunnen kopen. Het college is op 225 duizend uitgekomen omdat ze gekeken hebben naar de prijzen van huizen. Het argument van de wethouder dat het gestelde maximum bedrag nodig is voor een betere doorstroming vinden wij niet relevant. Er worden namelijk ook woningen verkocht voor ruim onder de 2 ton. Door startersleningen beschikbaar te stellen voor de aankoop van huizen met een hogere prijs zullen meer mensen een hogere prijs kunnen betalen, dus meer vraag waardoor mogelijk een lichte prijsopdrijving kan ontstaan. Verder verwachten wij dat hierdoor mensen in aanmerking komen voor een starterslening die op basis van hun salaris ook zelfstandig een minder dure woning kunnen kopen. Het CDA heeft tijdens de raadsvergadering van 22 april een amendement ingediend om het maximumbedrag naar beneden bij te stellen. In de aanloop naar deze vergadering leek de SGP met ons mee te gaan maar uiteindelijk hebben ze net als de overige fracties tegen ons amendement gestemd. nadat er geen meerderheid voor ons amendement was hebben we het voorstel wel gesteund want uiteindelijk vinden we de mogelijkheid om startersleningen te verstrekken een kans die we niet moeten laten liggen. Overigens blijken in gemeenten waar startersleningen al mogelijk zijn, hier amper gebruik van gemaakt wordt. Naar verwachting zal dat in Staphorst niet anders zijn, maar de mogelijkheid is er nu wel en daar zijn we content mee.

Rekenvoorbeeld Starterslening:
Een huishouden voldoet aan de criteria van uw Verordening Startersregeling. Het gezamenlijk inkomen is €35.000. Zij kopen een nieuwbouwwoning van €160.000 v.o.n. De bijkomende kosten zijn: 8 %. De totale koop/aanneemsom komt op €172.800. Bij een rente van 5% kan dit huishouden (volgens de NHG-normen 2006) maximaal €139.090 lenen bij de 1e geldgever. Het verschil tussen de maximale 1e hypotheek en de totale koop/aanneemsom van de woning bedraagt €33.710. Dit is het bedrag van de Starterslening.