13 juli 2013

Structuurvisie 2030, stip op de horizon

Structuurvisie 2030

Tijdens de raad van 26 februari hebben we al vrij uitgebreid onze reactie op de concept structuurvisie gegeven. Daarna is de visie op enkele bijeenkomsten aan de bevolking gepresenteerd en is er gelegenheid geweest zienswijzen in te dienen. De bijeenkomsten en zienswijzen hebben er niet toe geleid dat de standpunten van de CDA fractie zijn veranderd.

Wat betreft de reactie nota op de ingebrachte zienswijzen het volgende: het is maar vanuit welke invalshoek wordt gereageerd. In veel gevallen kunnen we instemmen met de reacties, maar daar waar ons idee over de toekomst van Staphorst afwijkt van de structuurvisie, zal de reactie van de gemeente ons minder aan staan. Maar geredeneerd vanuit de opstellers van de visie zijn de reacties wel te billijken.

Structuurvisie 2030: een totaalvisie op de ruimtelijke ontwikkelingen in de gemeente Staphorst op het gebied van wonen, werken en verkeer. Het is goed een dergelijke visie te ontwikkelen maar we moeten wel de betrekkelijkheid ervan inzien. Het geeft een richting aan, maar zoals altijd zullen veel van deze richtingen ingehaald worden door de realiteit en nieuwe ideeën van toekomstige beleidsbepalers. Naast de verplichting een dergelijke visie te hebben is het wel goed dat we met ons allen wat verder vooruit kijken dan de waan van de dag. Door de opstellers is een gedegen stukje werk geleverd waarvoor onze complimenten.

Wonen

Het CDA vindt dat we verder moeten met de Slagen, locatie 1 in de visie. Samen met verdere inbreiding aan de streek door woningsplitsing zal dit voldoende zijn richting 2030 en wanneer we De Slagen doortrekken tot de Gorterlaan, nog veel langer. De bevolkingsgroei zal in Staphorst weliswaar voorlopig doorzetten, maar die groei zal op termijn minder zijn.

De Streek zal tussen pakweg Bullingerweg en Stadsweg in 2030 geen agrarisch lint meer zijn maar een woongebied worden. Dit, samen met de uitbreidingsmogelijkheden in De Slagen is voldoende voor de behoefte en geeft geen reden te kijken naar nieuwe woonlocaties. Wanneer we onverhoopt toch meer ruimte nodig hebben voor woningbouw, gaat onze voorkeur uit naar uitbreiding van de Slagen in zuidelijke richting.

Locaties als de Schuthekkeweg zijn niet noodzakelijk en vinden we niet wenselijk. Er wordt geopperd om tegemoet te komen aan de behoefte tot ‘buiten wonen’ en daarvoor wordt gedacht aan een nieuw lint aan de westkant van Staphorst aan de Schuthekkeweg. Wij zijn het daar niet voor. Voor het buiten wonen komen voldoende boerderijen vrij aan de streek maar ook in het buitengebied zullen leegkomende boerderijen een woonbestemming krijgen.

Op de locatie tussen de Muldersweg en Achthoevenweg wordt een inbreiding voorgesteld in combinatie met een dorpspark. Een park is mooi maar vraagt veel onderhoud. Wij vinden dat we daar niet op in moeten zetten. Het is beter in wijken te zorgen voor voldoende groen en speelruimte. Overigens kunnen we ons op termijn een ontwikkeling op welke wijze dan ook op deze locatie wel voorstellen.

IJhorst: voor een goede leefbaarheid is in een dorp als IJhorst een basisschool onontbeerlijk. Met het maken van lange termijnvisies zijn er altijd actuele ontwikkelingen die deze visies doorkruisen. Zo ook met de kabinetsplannen om kleine scholen te sluiten, gelukkig lijkt dat inmiddels van de baan. In elk geval is het erg belangrijk dat de school in IJhorst behouden blijft, niet alleen voor het onderwijs zelf, maar ook voor de sociale binding van het dorp.

Rouveen: in Rouveen hebben we met Rouveen West en de voormalige schoollocaties voorlopig voldoende ruimte om aan de vraag te voldoen. De ontwikkeling van de schoollocaties moet echter wel priorititeit krijgen, verpaupering dreigt waardoor planvorming dringend nodig is.

Zorg

Het CDA onderschrijft dat de Berghorst de belangrijkste zorgvoorziening in Staphorst is. Eventuele uitbreiding willen we ook daar realiseren. Er is nog voldoende ruimte aan de zuidzijde op de plek waar nu het dienstencentrum staat. Een tweede zorginstelling aan de Schuthekkeweg wil het CDA dan ook niet. Het is niet verstandig voor groepen met verschillende levensovertuiging elk een eigen zorgcentrum op een afgescheiden locatie te realiseren.

Dienstencentrum

Er wordt gekeken naar een volwaardig Multifunctioneel centrum. Het CDA heeft zich eerder al uitgesproken voor verplaatsing van het dienstencentrum naar de sporthal. Daar zijn al voorzieningen en door een kleine uitbreiding kunnen we zonder veel kosten een multifuncitioneel centrum realiseren. Het levert in elk geval een voordeel op in de exploitatie. (Voorbeelden: Dalfsen en Vollenhove). Samen met andere publieke ruimtes biedt dit voldoende perspectief het gebruik van het dienstencentrum op te vangen.

Sportvoorzieningen

Er wordt een clustering voorgesteld van sportlocaties in Staphorst Noord rond de Tippe en de voetbal.In het verleden heeft onze fractie al eens geopperd de sport te clusteren aan de Gorterlaan nabij het zwembad. Het idee van clustering heeft onze instemming, maar het is niet meer dan een stip op de horizon want erg realistisch is het verplaatsen van accommodaties op dit moment niet (meer).

Werken

Ruimte voor startende ondernemers kan gevonden worden in vrijkomende agrarische bebouwing in het lint van de Streek. Daarbij moet wel duidelijk omschreven worden wat de grens van kleinschalig is. Overigens wordt geopperd bedrijfsverzamelgebouwen toe te staan aan de streek. Wij zijn daar niet voor. Het is niet logisch dit soort gebouwen aan de streek te huisvesten. We kennen dit fenomeen ook op onze bedrijventerreinen, daar kan dat prima.

Detailhandel

Om het winkel gebied te versterken moet ook gedacht worden aan herinrichting van het marktplein maar dan vooral om de ruimtelijke kwaliteit te versterken. Het CDA wil ook ruimte op het marktterrein voor kleinschalige detailhandel, een plaza achtige situatie creëren door kleine winkeltjes toe te staan aan de west of noordzijde van het marktterrein, waardoor het plein echt een centrumfunctie krijgt. Een andere mogelijkheid om het winkelgebied aantrekkelijker te maken is het stimuleren van verplaatsing van kantoren naar buiten het winkelgebied of in elk geval geen nieuwe kantoorvestigingen in dit gebied toe te staan.

Bedrijventerreinen

Voor uitbreiding van bedrijventerreinen wordt gesproken over zoekgebieden. Te beginnen met gebied A, liggende achter de woningbouw in de Slagen tot aan de Gorterlaan. Beide Industriegebieden worden daardoor met elkaar verbonden. Wij vinden die mogelijkheid zeer onverstandig omdat daarmee een eventuele uitbreiding van woningbouw op die plek na 2030 definitief op slot gaat. Deze locatie wordt door de opstellers ook verworpen, maar hij staat er nog wel in en mag wat ons betreft definitief geschrapt worden. Het is logischer ruimte voor bedrijventerreinen te zoeken in uitbreiding van de Esch, zoekgebied C of het doortrekken van het nog te realiseren bedrijventerrein aan de Oosterparallelweg tot de Gorterlaan, locatie B.

Verkeer

Nadat de discussie over een nieuwe aansluiting op de A28 een aantal jaren geleden is gesloten, is een verplaatsing hiervan opnieuw op de agenda gezet. Nu geen groot aantal varianten maar een duidelijke keuze voor de Gorterlaan met of zonder openhouden van de aansluiting Staphorst Noord. Dat laatste zal echter niet gebeuren waardoor de impact van een nieuwe aansluiting bij de Gorterlaan veel groter wordt. Om financiële redenen is destijds afgezien van een nieuwe aansluiting. Onze fractie vond toen dat de enorme kosten niet in verhouding stonden met de vooruitgang. Wanneer de gemeente zelf moet financieren, zal dat tegen 2030 niet anders zijn. Maar we zullen de ontwikkelingen en plannen die we hiervoor te zijner tijd krijgen, volgen en opnieuw een afweging maken.

Het is wel zo dat een aantal keuzes in deze structuurvisie gemaakt worden alsof een nieuwe aansluiting ook daadwerkelijk realiteit wordt. We moeten ervoor waken niet opnieuw jarenlang te praten over een nieuwe aansluiting waardoor andere plannen blijven liggen. Er moet dus ook een plan B aan de visie worden toegevoegd voor het geval er geen nieuwe aansluiting komt.

Er wordt ingezet op een station. De afgelopen tijd zijn daarover al meerdere locaties genoemd, maar in de visie wordt nu de keuze gemaakt voor de oude stationslocatie. Dat is ook ons idee, stel dat het lukt een spoorhalte te realiseren is dat de beste locatie. In samenhang daarmee wordt onder andere de invoering van een verbod van vrachtverkeer op de Industrieweg tussen Gemeenteweg en Berghorstland genoemd. Wij zijn daarvoor maar willen het loskoppelen van een evenueel station en dat verbod sowieso invoeren.