13 juni 2015

Tien aandachtspunten

De kadernota is dit jaar vervangen door de zomernota welke in september in gemeenteraad komt. Alle fracties hebben de gelegenheid gehad onderwerpen aan te dragen voor deze zomernota, dinsdag 9 juni hebben we deze besproken in de raad. Het college gaat de komende tijd bekijken of deze onderwerpen overgenomen worden. Tijdens de behandeling van de zomernota zal blijken of dat het geval is en of er voldoende steun is van andere fracties.

10 punten van de CDA fractie:

Organisitie

Op het gemeentehuis is twee jaar geleden een reorganisatie doorgevoerd. Na een reorganisatie is het gebruikelijk dat na één of twee jaar gekeken wordt of de veranderingen op alle afdelingen en posities zijn uitgevallen zoals verwacht. Meestal worden dan op enkele functies nog correcties doorgevoerd omdat betreffende werknemers zich in de nieuwe positie niet op hun plek voelen of in de nieuwe situatie minder functioneren als verwacht. Bij bedrijven is dit heel gebruikelijk en wij vinden het goed dat daar bij de gemeente ook naar gekeken wordt. Het is nuttig voor de organisatie maar ook voor de mensen die wellicht niet helemaal gelukkig zijn. We stellen geen groot onderzoek of nieuwe reorganisatie voor, maar zijn wel bereid mee te denken als daar tijd en middelen nodig zijn om de laatste puntjes op de ‘i’ te zetten.

Glasvezel

We hebben met enige regelmaat aangedrongen op de aanleg van glasvezel. Bedrijven in het buitengebied kunnen bijna niet zonder maar het komt maar niet van de grond. We gaan niet vragen of u er naar wilt kijken, want dat hebt u al toegezegd. We willen dat er nu echt werk van gemaakt wordt. Daarom vragen wij u een voorbereidingskrediet op te nemen in de begroting, zodat u ook daadwerkelijk aan de slag kunt. Onderwerp blijft nu een beetje hangen tussen willen en doen, maar haast is geboden. Door een voorbereidingskrediet te ramen is dat geen reden meer dat er geen start gemaakt kan worden.

Sportterreinen

Met het opknappen van de sportvelden in Staphorst krijgen we onze sportaccommodaties aardig op orde. Sporthallen zijn met de bouw van de MCR in Rouveen en de nieuwe zaal aan de Van der Walstraat in Staphorst op order. De voetbal in Rouveen heeft vernieuwde velden en Staphorst wordt binnenkort aangepakt. De enige die achterblijft is IJhorst. Wij vinden het reëel dat ook bij deze vereniging de velden een upgrade krijgen zoals dat ook in Staphorst gaat gebeuren.

Recreatie wandelnetwerk

We hebben geweldige wandelroutes, belangrijk voor onze inwoners maar ook belangrijk voor toerisme en recreatie. Maar om vooraf thuis zo'n wandelroute op te zoeken valt niet mee. Daarom moet er een vervolg komen door de routes online of met een app beschikbaar te stellen. Dat hoeft de gemeente niet allemaal zelf te doen en te financieren, maar wel initiëren, bijvoorbeeld in het platform recreatie en toerisme.

Oude bibliotheek Rouveen

In Rouveen staat het pand van de voormalige bibliotheek al enige tijd leeg. Een andere fractie heeft daar al eens een vraag over gesteld, al een invulling voorgesteld. Maar omdat we al voldoende multifunctionele gebouwen hebben, vindt het CDA dat de gemeente dit pand niet aan moet houden. Te koop aanbieden dus.

We willen wel dat met verenigingen en scholen geëvalueerd wordt hoe het multifunctionele gebruik van de MCR bevalt. We horen daar wel eens wat gemopper over, daarom is het goed om de wensen en verbeterpunten met elkaar af te stemmen en waar nodig en mogelijk aan te passen.

Bedrijventerreinen

Pasgeleden hebben we gehoord dat er nog geen duidelijkheid is over de aanleg van het nieuwe bedrijventerrein aan de Oostkant van het spoor. Het is belangrijk op korte termijn een uitspraak te doen wanneer daar begonnen kan worden want ondernemers staan te  trappelen. Niet dat dit terrein meteen vol zal zijn, maar het kan wel eens sneller gaan dan we denken. Vooruitkijkend wil het CDA dat we ook kijken naar herontwikkeling van bestaande panden. Herontwikkeling boven nieuwbouw. Op de Baarge zijn enkele bedrijven niet volop actief meer. Dat zijn weliswaar panden in eigendom van ondernemers maar die zijn inmiddels gestopt of hebben hun activiteiten verplaatst. Het is jammer dat panden niet benut worden en we op andere plaatsen weer nieuwe terreinen moeten ontwikkelen. Een mooie uitdaging voor onze accountmanager bedrijven hierover met deze ondernemers in gesprek gaan.

Startersleningen

Starterleningen zijn nu uitsluitend mogelijk voor verbouw, maar het CDA vindt het vreemd dat het achterste deel van een te splitsen boerderij niet in aanmerking komt en het voorste deel wel. Dat komt omdat het achterste deel wordt gezien als nieuwbouw. Wij vinden dat starterleningen ook beschikbaar moeten zijn voor nieuwbouw.

De Slagen

Met enige regelmaat worden ons vragen gesteld over de voortgang van De Slagen. Met dezelfde regelmaat worden er vragen over gesteld in deze raad. En voortdurend is het antwoord dat we afhankelijk zijn van een weinig meedenkende ontwikkelaar. Allemaal waar en allemaal lastig, maar de situatie begint zich wel te knijpen. Op een aantal kavels zijn funderingen gelegd en zijn de bouwputten al jaren afgezet met bouwhekken. Dat zijn gevaarlijke situaties, kinderen klimmen op en over de hekken, er kan van alles gebeuren.

Er zijn nu twee onderwerpen die spelen: 1. het vlot trekken van de woningbouw en 2. bewoners die al jaren in een nieuwe wijk wonen met bouwstraten en bouwputten. Deze bewoners hebben recht op een afronding van de wijk. En ja, het is de verantwoordelijkheid van de ontwikkelaar, en ja, als de gemeente iets doet, kost het ons geld. Toch vindt de CDA fractie dat we als gemeente onze verantwoordelijkheid moeten nemen en in elk geval voor de bewoners van deze nieuwe wijk die toch alweer jaren half af is, moeten zorgen voor een leefbare, ongevaarlijke woonomgeving. Dus funderingen eruit en bouwputten dicht gooien. De rekening moet naar de ontwikkelaar, ook al is het denkbaar dat deze factuur niet betaald wordt. Dat zien we dan wel, maar bezien of we betaling af kunnen dwingen. Voorop staat dat de zorgplicht roept!

Staphorstdagen

In het coalitieakkoord hebben we afspraken gemaakt over het in stand houden van het avondprogramma tijdens de Staphorstdagen op de markt. De organisatoren zijn echter niet meer zo enthousiast omdat het financieel niet aantrekkelijk is. We willen nogmaals aangeven dat het CDA eraan hecht dat er 's avonds iets georganiseerd wordt en dat hoort op de markt! Wij gaan niet over de financiën van een commerciële partij, maar wanneer ze om financiële redenen afzien van het organiseren van drie gezellige avonden en op een andere plek (De Tippe) is dat hun goed recht. Maar dan vragen wij het college wel een oproep te doen naar organisaties en verenigingen dit op te pakken. Wij vinden het belangrijk dat avondprogramma tijdens de Staphorstdagen op de markt blijft!

Evenementen

Voor evenementen moeten vergunningen aangevraagd worden. Voor A evenementen lopen de leges vaak aardig in de papieren. Vooral voor non profit organisaties is dat vaak frustrerend. Ook blijken niet alle evenementen leges te hoeven betalen omdat ze iets organiseren op een doorlopende vergunning van De Tippe. Er is geen eenduidigheid. Het CDA stelt voor alle leges voor evenementen tegen het licht te houden en te komen toch vergunningen die voor vier jaar gelden. Dat scheelt organisaties veel geld en werk. Uiteraard moeten de activiteiten dan wel hetzelfde blijven. In aansluiting hierop stellen we voor aan de markt ook een evenementen bestemming te geven zodat niet voor elke activiteit, anders dan marktkramen, een bestemmingsplanwijziging moet worden aangevraagd waarvoor ook leges betaald moeten worden.