10 oktober 2013

Uitbreiding Pieter Zandt

Namens het CDA heeft Herriët Brinkman onderstaande bijdrage geleverd  over de uitbreiding van de Pieter Zandt:

De vorige bespreking hierover zijn wij begonnen door te zeggen dat wij het belangrijk vinden dat iedereen goed onderwijs kan ontvangen. Dat willen wij nogmaals benadrukken. Of ouders kiezen voor openbaar onderwijs voor hun kinderen,  reformatorisch onderwijs of islamitisch onderwijs; als gemeente moeten wij ervoor zorgen dat welke school ouders ook kiezen, de kwaliteit van het onderwijs niet te lijden heeft onder huisvestingsproblemen.

De vraag is of dit laatste het geval is bij de Pieter Zandt. We hebben zowel vorige raadsvergadering als op bezoek bij de Pieter Zandt hier kritische vragen over gesteld. Er was onduidelijkheid over het aantal m2 dat in theorie groot genoeg zou moeten zijn voor het huidige aantal leerlingen, maar door extra grote gangen, aula etc. niet dit aantal leerlingen kan huisvesten. In aangeleverde grafieken zien we dat er momenteel 13 theorielokalen beschikbaar zijn, terwijl er voor ieder standaard lesuur 14 of 15 benodigd zijn. De extra ruimte die in het gebouw zit, buiten de klaslokalen om, daar is door de gemeente niet extra voor betaald ten opzichte van normbedragen. Wij zijn daarom akkoord om het huidige aantal m2 vast te stellen als nulmeting.
Ons tweede kritische punt is de leerlinggroei. De prognose laat vanaf nu nog een groei met 17 leerlingen tot 2016 zien en daarna vlakt het af om over 6 jaar weer op hetzelfde aantal leerlingen te komen als nu. Voor die paar jaren zouden we in eerste instantie opteren voor een tijdelijke oplossing in de zin van units of medegebruik van andere gebouwen. Na de vorige raadsvergadering hebben we een toelichtend document van het bestuur van de Pieter Zandt gehad. Een helder document, waarin als toelichting op het leerlingaantal wordt gesteld dat het aantal leerlingen op dit moment 438 is (dat komt overeen met de prognose voor dit schooljaar) wat 58 meer is dan waar de school voor gebouwd is. Zo bezien komt een groei van 17 leerlingen neer op bijna 80 leerlingen meer. Maar aangezien dit aantal echt maar tijdelijk is, vinden wij niet dat daar de uitbreiding op gebaseerd mag worden. Wat wij wel van belang vinden is dat volgens de prognoses het leerlingaantal na een piek pas in 2033, dus over 20 jaar, weer op hetzelfde aantal zit als nu. En dat aantal is nog steeds 60 meer dan waar de school voor gebouwd is. Dit is dus geen tijdelijk groei meer. Dat houdt voor ons in dat een tijdelijke oplossing hier niet meer volstaat.
Wij kunnen daarom instemmen met het voorstel waarin een uitbreiding wordt berekend op 425 leerlingen, waardoor we geen overcapaciteit creeren door aan een tijdelijk piek tegemoet te komen. Maar waarbij we wel tegemoet komen aan de constante stijging.  

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.