19 mei 2010

Van verkiezingen naar coalitie

Zoals u vanuit de media heeft kunnen vernemen, hebben we gesprekken gevoerd over de vorming van een nieuwe coalitie. Inmiddels zijn de onderhandelingen afgerond en heeft woensdag 19 mei de presentatie plaatsgevonden. De installatie van het nieuwe college zal in de raadsvergadering van dinsdag 1 juni plaatsvinden.

Hiermee is Staphorst vrij laat met een nieuw college. Wij hadden dit graag eerder gewild, maar zoals u ook in het tijdspad hieronder kunt zien, kwamen de besprekingen met de informateur wat laat op gang. Toch kunnen we terug kijken op goede besprekingen die soms niet eenvoudig waren, maar wel steeds in goede onderlinge sfeer hebben plaatsgevonden.

En overzicht van het proces en het resultaat:

Proces

Verkiezingen 3 maart: Onze partij behaalt een goed resultaat, zeker ten opzichte van de resultaten van het CDA in andere gemeenten.

Donderdag 4 maart:  Evaluatie verkiezingen met fractie en bestuur.

Zaterdag 13 maart:  Gesprek met de grootste partij (SGP) op uitnodiging van de SGP. Aanwezig namens CDA: Jacob Spiker. Een algemeen gesprek waarbij in grote lijnen is aangegeven dat voor ons het verkiezingsprogramma en het vertrouwen in elkaar als coalitiepartners voorop staat bij het vormen van een nieuw college. CDA heeft gezien de wens van CU en GB geen probleem met het benoemen van een informateur. Dat zal vervolgens ook gebeuren: SGP Eerste Kamerlid Gert v.d. Berg wordt door de SGP voorgedragen. Alle partijen kunnen hiermee instemmen.

Maandag 29 maart:  Eerste gesprekken met de informateur (afzonderlijk per fractie), aanwezig: hele fractie. Wij hebben onze wensen op tafel gelegd en de vragen van de informateur betreffende samenwerking met de verschillende partijen beantwoord. Daarbij hebben we wederom aangegeven dat we ons programma en vertrouwen in elkaar belangrijk vinden. Wij hebben over de samenwerking met de verschillende partijen het volgende gezegd:

SGP - Ondanks verschillen hebben we goed samengewerkt.

CU  -  Partij is gedurende de vorige periode veranderd, samenwerking binnen het college verliep de laatste tijd iets minder soepel. Nieuwe samenwerking is voor het CDA geen probleem wanneer deze punten eerst worden uitgesproken voordat we verdergaan.

GB  - Gezien de verkiezingsuitslag is het reëel om ook de samenwerking met deze partij te bezien. Programmatisch zijn er veel overeenkomsten tussen CDA en Gemeentebelangen.

PvdA  -  Gezien de verkiezingsuitslag is het niet logisch deze partij te betrekken bij de coalitieonderhandelingen.

Vrijdag 16 april:  Tweede gesprek met de informateur, aanwezig: hele fractie. Het verslag van 29 maart besproken en de bevindingen van de informateur aangehoord. Op basis van de programma’s en de gesprekken met de verschillende partijen stelt de informateur voor een oriënterend gesprek te voeren met vertegenwoordigers van 3 partijen: SGP, CDA en Gemeentebelangen. Dit zou buiten Staphorst plaats moeten vinden, zodat wanneer blijkt dat er geen positief gevoel tussen deze partijen is, er geschakeld kan worden naar een andere samenstelling zonder dat er vooraf al ‘schade’ in de verhoudingen is aangericht.

Woensdag 21 april:  Oriënteringsgesprek met SGP en Gemeentebelangen, gevolgd door deel één van de onderhandelingen. In Genemuiden is gesproken met de SGP en Gemeentebelangen en de informateur over mogelijke samenwerking. Per fractie zijn 2 afgevaardigden aanwezig, namens het CDA zijn dat Jacob Spiker en Niek Gosker. Het gesprek verliep positief en al vrij snel bleek voor iedereen dat er voldoende vertrouwen was om de diepte in te gaan. Dat is die middag ook gebeurd, er is met name gesproken over (forse) bezuinigingen.

Donderdag 22 april:  Mededeling van de informateur aan de hele raad dat hij op basis van de partijprogramma’s, gesprekken met de partijen afzonderlijk en een gemeenschappelijke sessie met SGP, CDA en Gemeentebelangen, de onderhandelingen voor een nieuw college door deze drie partijen verder gevoerd zullen worden.

Maandag 26 april:  Overleg tussen de drie beoogde coalitiepartners en de informateur.  Aan het eind van deze sessie wordt een convenant ondertekend. Dit convenant zal als basis dienen voor een nader uit te werken coalitieakkoord. De informatie is daarmee afgerond. Informateur Van den Berg wordt gevraagd verder te gaan als formateur.

Dinsdag 27 april:  Convenant wordt aangeboden aan de hele raad.

Maandag 3 mei:  Coalitie overleg onder leiding van formateur Van den Berg. Per fractie zullen steeds 2 onderhandelaars aan de gesprekken deelnemen.

Donderdag 6 mei:  Vervolg coalitie overleg.

Woensdag 11 mei:  Overleg fractie en wethouder over de onderhandelingen tot dat moment.

Woensdag 12 mei:  Vervolg coalitie overleg, einde dag afgerond

Dinsdag 18 mei:  Aanbieding coalitie akkoord en analyse- en gespreksverslagen van de informateur aan alle raadsleden.

Woensdag 19 mei:  Pers presentatie.

Dinsdag 1 juni:  Installatie nieuwe college.

Resultaat

Het oude college en de afdeling financiën hebben rond de verkiezingen gemeld dat naast de al doorgevoerde bezuinigingen de komende 4 jaar rekening gehouden moet worden met een vermindering op de algemene uitkering van het rijk van 2,5 miljoen euro. Daardoor ligt de nadruk van dit coalitieakkoord vooral op bezuinigingen. Toch hebben wij het gevoel dat we tevreden moeten zijn met hetgeen is afgesproken. Een kort overzicht van de meest ingrijpende onderwerpen:

Regionale samenwerking

De coalitie gaat voor verregaande samenwerking op organisatorisch gebied met Dalfsen en Zwartewaterland.

Onze fractie was steeds sceptisch over deze samenwerking die tot voor kort met veel meer gemeenten (DOORSZ) plaats vond. Veel tijd ging verloren aan overleg, etc.. Kortom, naar ons idee was de wijze van samenwerking onoverzichtelijk en (financiële) voordelen niet helder.

De samenwerking concentreert zich nu op Staphorst, Zwartewaterland en Dalfsen. Afgesproken is dat volledige taken die de burger niet raken, bij één van deze drie gemeenten worden ondergebracht. Bijvoorbeeld automatisering zit voor deze drie gemeenten al in Staphorst. Belastingheffing kan bijvoorbeeld volledig bij één van de andere gemeenten ondergebracht worden. Hierdoor blijft het overzichtelijk en zijn besparingen zichtbaar en meetbaar. Belangrijk is dat alle diensten die de burger direct aangaan, de zg. front-office, in Staphorst blijven. Vanwege de toenemende uitwisseling van personeel zullen de (verplichte) verlofdagen op elkaar worden afgestemd. Uitgangspunt is een kwalitatief goede, efficiënte ambtelijke organisatie. De organisatie zal doorgelicht worden op effectiviteit.

Accommodaties

Voetbal Rouveen: Daadwerkelijk benodigde financiële middelen worden in kaart gebracht, uitgangspunt is dat de accommodatie aangepast moet worden aan de eisen van deze tijd.

AMBC: De komende jaren moet een minibaan worden gerealiseerd (bij de huidige locatie). De komende raadsperiode zal worden gebruikt om een locatie aan te wijzen voor de verdere toekomst.

Zwembad: Het zwembad is afgeschreven in 2017, de huidige budgetsubsidie wordt afgebouwd in 2017. Op korte termijn zal met het stichtingsbestuur worden gesproken over de toekomst van het bad, in welke vorm, hoe te financieren, enz.

Museumboerderij: Bekeken wordt of de museumboerderij eventueel samen met de voorliggende leegstaande boerderij (eigendom van de gemeente) ondergebracht kan worden in een private stichting of bij een commerciële partij.

Bibliotheek: er zal bezuinigd worden op de nevenvestigingen in Rouveen en IJhorst. Het streven is deze nevenvestigingen in beperkte vorm te laten bestaan, in elk geval met voorzieningen tot en met de basisschool. Hierdoor zal een aanzienlijke besparing worden gerealiseerd.

Woningbouw

De bouw in De Slagen moet vlot getrokken worden. Daar wordt al veel langer over gesproken, maar tot nog toe met weinig resultaat. Daarom moet tegelijkertijd gekeken worden naar alternatieve locaties.

Economische zaken en landbouw

De coalitie hecht aan het verbeteren van de contacten tussen gemeente en bedrijven (ook agrarisch). Daarom zal een accountmanager worden aangesteld die deze contacten onderhoudt.

Klimaat

Er komt een inventarisatie hoe de gemeente daadwerkelijk iets kan doen op het gebied van energieneutrale maarregelen. Voorbeelden zijn stimuleren van isolatie, duurzaamheid enz.

Jacob Spiker, fractievoorzitter