21 juli 2015

Voetbal accommodatie Noorderslag, blij of verdrietig?

De renovatie van de voetbalvelden op sportpark Noorderslag is in volle gang. Voordat het zover was, zijn de nodige discussies gevoerd en was niet iedereen tevreden.

De raad heeft op voorstel van B&W een krediet beschikbaar gesteld voor het renoveren van de velden op sportpark Noorderslag, de thuishaven van VV Staphorst. Voor ruim 2 ton worden alle velden in 2 fasen opgeknapt. Onderhoud dat nodig is en eigenlijk niet langer uitgesteld kan worden. Maar toch horen we ontevreden geluiden binnen en rond de club. Dat is jammer en vraagt om een analyse. Hebben we als raad iets niet goed gedaan, heeft het college steken laten vallen, heeft VV Staphorst een inschattingsfout gemaakt en voor ons zelf van belang: heeft de CDA fractie goed gehandeld?

Onderstaand een overzicht met een aantal feiten en kanttekeningen:

3 maart – KNVB onderzoek klaar, behoeft op enkele punten nog een aanpassing.

2 april – gesprek CDA fractie met bestuur VV Staphorst – ons fractiestandpunt was en is dat kunstgras met het huidige aantal leden en teams niet uitsluitend door de gemeente aangelegd kan worden. Daarvoor is participatie van de voetbal nodig, en wanneer de voetbal daarvoor middelen vrij kan maken, bijvoorbeeld via sponsoring, zal de CDA fractie zich sterk maken voor kunstgras. We vonden het belangrijk dit tijdig met de club te bespreken.

16 april – gesprek wethouder met bestuur VVS over collegevoorstel.

21 april – college van B&W neemt besluit om de raad voor te stellen de velden te renoveren en geen kunstgras toe te passen. Er komt wel een berekening bij voor kunstgras, zodat de raad een eventuele keuze voor kunstgras wel kan maken.

24 april – rapport gemeente waarin onderzoek KNVB meegenomen is.

12 mei – gemeenteraad spreekt opiniërend over het voorstel.  Voorstel houdt in: fase 1 in 2015 renovatie veld 2, 3 en 4 en fase 2 in 2016 renovatie veld 1 (hoofdveld) en veld 5. Tijdens de discussie blijkt een ruime meerderheid voor uitvoering van fase 1, maar is er discussie over het hoofdveld. Daarbij gaat het vooral over wel of geen kunstgras. Fracties spreken zich daar nog niet definitief over uit. De CDA fractie ziet uitsluitend mogelijkheden wanneer de voetbal mee participeert. Vanuit de voetbal is daar echter niet op gereageerd.

26 mei – gemeenteraad spreekt besluitvormend over het voorstel. Duidelijk wordt dat kunstgras geen haalbare kaart is. De PvdA wil kunstgras op veld 5, andere fracties vinden de investering niet verantwoord en kiezen voor renovatie met natuurgras. Het voorstel wordt aangenomen met 9 stemmen voor en 8 stemmen tegen. De CDA fractie is voor.

5 juni – voorstel met werkafspraken wordt ambtelijk overhandigt aan VVS tijdens bezoek aan accommodatie.

9  juni  – delegatie van de voetbal heeft overleg met ambtenaren van de gemeente over werkafspraken. Voordat begonnen wordt, moeten afspraken gemaakt worden over het gebruik en onderhoud. Volgens de aannemer, maar ook de KNVB is rollen slecht voor de velden, vooral de wortelgroei gedijt daardoor onvoldoende. Ook sproeien moet met beleid, volgens instructies van de aannemer, die verantwoordelijk is voor aanleg en onderhoud. Verder moeten afspraken over de planning gemaakt worden. Er was wel even uitleg voor nodig maar vervolgens was er volop begrip bij de voetbal aldus ambtelijke terugkoppeling. Tijdens de raad die avond stelde de heer Veen vragen over een ontevreden gevoel bij de voetbal. Wethouder Krale was daar verbaasd over en vertelde in zijn beantwoording over bovenstaand gesprek.

10 juni – Een ander geluid vanuit de voetbal, de club wil het onderhoud een jaar uitstellen omdat ze in september niet op de velden kunnen. Het ondertekenen van een overeenkomst over onderhoud en veldbelasting zien ze ook niet zitten.

11 juni aanbesteding is rond, werkzaamheden kunnen starten zodra overeenkomst met VVS rond is.

11 juni – Overleg tussen VVS en wethouder Krale. De wethouder is niet gelukkig met de situatie, een jaar uitstellen betekent slechts enkele weken eerder beginnen. Het is beter zo snel mogelijk te beginnen. Belangrijk is wel dat de overeenkomst over onderhoud en veldbelasting vooraf getekend wordt in verband met garantie van de aannemer. Het is, hoe lastig ook, niet te voorkomen dat er overlast is. Dat zal over een jaar ook het geval zijn.

Opmerking CDA fractie: het is jammer dat de niet in een vroegtijdig stadium gekeken is naar de planning en oplossingen. Dit is een gezamenlijk probleem van gemeente en voetbal. De gemeente kan een inspanning doen op gemeentelijke accommodaties, van de vereniging mag een pro-actieve houding verwacht mag worden. Enkele mogelijkheden om capaciteitsproblemen gedurende de renovatieperiode te beperken zijn: veld 100 tijdelijk gebruiken, op veld 5 een veld uitzetten, in nood uitwijken naar Rouveen. Verder kan een verzoek bij de KNVB ingediend worden om aan het begin van het seizoen minder thuiswedstrijden in te roosteren. Dat laatste kan overigens in beperkte mate omdat anders later in het seizoen teveel thuiswedstrijden gespeeld moeten worden en dat is niet in te delen op de velden. Advies van het CDA is wel de volgorde uit het raadsvoorstel te volgen, daar heeft de raad in meerderheid mee ingestemd. Wat het CDA betreft is een andere volgorde wel bespreekbaar, maar dat kan niet zonder instemming van de raad. Voordeel van deze volgorde is ook dat de club nog steeds de mogelijkheid heeft te kijken naar participatie voor kunstgras. Ander probleem van uitstellen kan de aanbesteding zijn. Het is niet zeker dat de aannemer het werk een jaar later tegen dezelfde voorwaarden wil uitvoeren.

12 juni – wethouder ontvangt  per email een akkoord van de VVS om te starten met de renovatie. Over de werkafspraken wil men dan nog met de leden overleggen. Dit is voor de gemeente niet uitvoerbaar omdat het raadsbesluit zegt dat er eerst afspraken moeten zijn voordat er gestart kan worden met de werkzaamheden. Opmerking CDA fractie: hier hoeven we niet zo star in te zijn, maar het is wel een risico. Want wat als de leden zeggen dat de werkafspraken niet nageleefd kunnen worden. Het is juist belangrijk goede afspraken met elkaar te maken (o.a. vanwege garantie) en om die reden hebben we begrip voor het standpunt van de wethouder.

17 juni - bestuurlijke overeenstemming over de te maken afspraken tussen VVS en gemeente Staphorst.

22 juni – bestuur VVS geeft aan nog niet te willen tekenen. Men wil eerst de ledenraadpleging afwachten.

23 juni – ledenraadpleging VV Staphorst. Het bestuur van VV Staphorst legt de aanstaande renovatie voor aan de leden. Leden waren kritisch maar het was ook zo dat men wel heel graag wilde dat er wat zou gaan gebeuren met de velden. Een ruime meerderheid stemt uiteindelijk in met de renovatie.

25 juni – overeenkomst is getekend, er kan gestart kan worden met de werkzaamheden.

29 juni – aanvang werkzaamheden.

Conclusie CDA fractie:

De rapporten over de velden kwamen laat, waardoor de discussie te snel politiek is geworden en verwachtingen niet voldoende gemanaged konden worden. Omdat de wensen en verwachtingen binnen VV Staphorst anders waren dan politiek haalbaar, was het nodig om vooraf goed af te stemmen dat die verwachtingen niet in te vullen waren.  Wanneer genoemde rapporten, te beginnen met die van de KNVB en in aansluiting daarop die van de gemeente, enkele maanden eerder beschikbaar waren geweest, had de discussie en de ledenraadpleging eerder op gang kunnen komen.  Met dezelfde uitkomst van gemeenteraad en leden van VV Staphorst had meteen na afloop van de competitie met de renovatie begonnen kunnen worden.

Uitgaande van aantal leden en teams is de keuze om geen kunstgras toe te passen (zonder participatie van VVS), een juiste keuze.

Sport is emotie, een zakelijke benadering is lastig te accepteren door zeer betrokken leden en vrijwilligers. Toch is dat nodig en voor zover wij in kunnen schatten, is dat onderschat door zowel het bestuur van VV Staphorst als de gemeente. De communicatie had veel eerder opgestart moeten worden, waardoor de renovatie weken eerder had kunnen beginnen met groter draagvlak binnen de club.

Als fractie vinden we dat we er goed aan gedaan hebben, vooraf in gesprek met het bestuur van VV Staphorst duidelijk gemaakt te hebben hoe wij erin stonden. Later is dit informeel ook nog eens aangekaart. Het heeft ons wel verbaasd dat daar niets mee gedaan is. Terugkijkend zijn we van mening, het juiste besluit genomen te hebben.