Op 23 juni 2021 van 19.30 tot 21.00 is er een online informatiesessie met Kamerlid René Peters en enkele raadsleden. Doe mee en leer in een avond alles wat je altijd al had willen weten over hoe het echt is om raadslid te zijn en je in te zetten voor jouw gemeente.

Meld je geheel vrijblijvend aan via dit formulier en wij sturen je een uitnodiging met link voor de Zoomsessie

Ben jij betrokken bij jouw omgeving en kun je je inleven in de mensen om je heen? Sta je open en weloverwogen in het leven? Kun je zodra het nodig is, bijvoorbeeld bij onrecht, juist heel vasthoudend zijn? Dan zoeken wij jou!

Want op 16 maart 2022 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats en het CDA zoekt raadsleden

Doe de test en meld je aan voor de informatiesessie. Dit kan wel eens jouw eerste en meest belangrijke stap in je politieke carrière zijn. Kamerlid René Peters en een aantal actieve raadsleden praten je dan bij over alles wat je wilt weten over het raadslidmaatschap.

Waarom zou ik raadslid worden?

Draag je steentje bij

Als raadslid sta je niet aan de zijlijn maar doe je mee! Je draagt actief een steentje bij en neemt besluiten die niet alleen jezelf maar ook jouw omgeving aangaan. Samen maken we jouw gemeente beetje bij beetje een stukje mooier. Dat wil jij toch ook?

Leer nieuwe mensen kennen

Als raadslid spreek je veel mensen. Niet alleen in de campagne, maar vooral ook daarna. Bewoners, ondernemers, petitie-indieners, klagers, adviseurs, experts, wethouders, collega-raadsleden enz enz. Als je de papieren stukken tot leven brengt door contact te zoeken, wordt het raadswerk beter (en zeker ook leuker)!

Ontwikkel jezelf

Raadslid worden is een mooie mogelijkheid om jezelf op allerlei terreinen verder te ontwikkelen. Altijd al jouw debat-skills willen verbeteren? Je horizon willen verbreden? Of meer leren over wat zich afspeelt in jouw gemeente? Dit is je kans! Daarnaast bieden we CDA-raadsleden vanuit het landelijke partijbureau allerlei interessante cursussen aan.

Wat zijn de taken?

Het volk vertegenwoordigen

Als raadslid vertegenwoordig je het ‘volk’ door contact te hebben met kiezers, achterban, belangengroepen en organisaties. Op deze manier kan je iets betekenen voor jouw naasten en heb je invloed op jouw directe omgeving.

Lokaal beleid vaststellen

Als raadslid stel je samen met collega-raadsleden het gemeentelijke beleid vast. Dit doe je door een visie en mening te vormen over onderwerpen, deze in te brengen en samen met anderen te komen tot besluitvorming.

Controleren

Als raadslid is het ook jouw taak om de uitvoering van het beleid in jouw gemeente te controleren en onderwerpen aan de orde te stellen als blijkt dat de uitvoering niet goed verloopt of beter kan.

Veelgestelde vragen

Ik ben nu geen CDA-lid, is dit erg?

Nee, dit is niet erg. Maar indien je serieus overweegt CDA-raadslid te worden, is een lidmaatschap (op termijn) wel nodig. Lid worden doe je eenvoudig en snel via: www.CDA.nl/ikdoemee

Wil ik voor het CDA raadslid zijn?

Terechte vraag, je bent echt niet de enige die hierover nadenkt. Om voor het CDA raadslid te worden hoef je echt niet uit je hoofd te weten wat er op pagina 7 van ons verkiezingsprogramma staat. Maar we vinden het wel belangrijk dat je onze uitgangspunten (klik!) kent en onderschrijft. Logisch toch?

Is het leuk om raadslid te zijn?

Absoluut! Als raadslid ontmoet je nieuwe mensen, denk je mee over de toekomst van jouw gemeente en leer je ontzettend veel. Wat wil je nog meer? Dus twijfel niet en meld je onderaan deze pagina aan voor (vrijblijvend) contact over een eventueel raadlidmaatschap!

Ben ik wel geschikt?

Er is maar één manier om daar achter te komen: doe de De-ben-ik-geschikt-als-raadslid-test. Klik hier!

Wat gebeurt er nadat ik hieronder het formulier heb ingevuld?

Vul het onderstaande formulier in en we nemen (vrijblijvend) contact met jou op!

Heb je nog een overige vraag?

Laat het ons vooral weten, we helpen je graag verder. Klik hier om een mail te sturen.

Het CDA is een brede volkspartij. Daarom hechten wij veel waarde aan diversiteit van onze kandidatenlijsten. Wij vinden het belangrijk dat onze gemeenteraadsleden authentieke en betrokken mensen zijn die, ieder met een eigen achtergrond en talenten, een bijdrage willen leveren aan een betere samenleving.

We merken helaas dat relatief minder vrouwen politiek actief zijn. Heb jij twijfels, neem gerust contact met ons op.

Aanmelden voor kennismaking met René Peters 23 juni

* Verplicht veld