29 maart 2017

CDA blij met subsidieregeling lokale energie-initiatieven

De provincie Zuid-Holland stelt 2 miljoen euro beschikbaar voor energie-initiatieven vanuit de samenleving. Op verzoek van het CDA was dit bedrag al vrijgemaakt in de begroting voor 2017. Vandaag stemde Provinciale Staten in met de subsidieregeling.

Statenlid Ellen Verkoelen voerde het woord namens het CDA. "Het CDA ziet een belangrijke rol voor de provincie weggelegd als initiator en stimulator bij de transitie naar duurzame energie. Door stappen te zetten zoals met deze subsidieregeling neemt Zuid-Holland haar verantwoordelijkheid om hier invulling aan te geven."

Behalve de subsidieregeling werd tijdens de Statenvergadering ook gesproken over het benutten van de restwarmte. Volgens Verkoelen is dit eveneens een belangrijk onderdeel van de energietransitie, gekoppeld aan de provinciale energiedoelstellingen voor 2020. In het debat zegde de gedeputeerde het CDA toe dat hij alles op alles zal zetten voor het halen van de doelstelling van het inzetten van restwarmte uit de Rotterdamse haven.

Lees ook de blog 'Lef, ambitie en doen' van Ellen Verkoelen met haar oproep aan de overheid/politiek aan de slag te gaan voor de energietransitie.