05 april 2017

CDA positief over advies Rotterdam The Hague Airport

Het rapport 'Advies over draagvlak luchthavenbesluit RTHA' biedt voldoende aanknopingspunten om de huidige situatie van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) te verbeteren. Dat zei CDA-Statenlid Muzaffer Cetin woensdag in de Statencommissie Milieu en Verkeer. "De conclusie van de verkenner is dat er draagvlak is voor het versterken van het zakelijke profiel van de luchthaven binnen de huidige vergunde milieuruimte. Dit komt overeen met de indruk die we als CDA-fractie uit verschillende bijeenkomsten en bezoeken gekregen hebben."

Namens het CDA sprak Cetin zijn complimenten uit over de wijze waarop alle verschillende organisaties, instanties en individuen betrokken zijn bij het tot stand brengen van het rapport. Dit gaf iedereen de mogelijkheid zorgen, vragen en punten kenbaar te maken. Voor de uitvoering benadrukte Cetin het belang dat men met elkaar blijft spreken. Cetin: "De CDA-fractie is zelf ook op werkbezoek geweest naar RTHA. Daarnaast hebben we vele gesprekken gevoerd met betrokkenen. Alleen op deze manier kan over zo’n gevoelig en belangrijk dossier een zorgvuldige en toekomstgericht standpunt bepaald en uitgevoerd worden."

Een ander belangrijk punt dat Cetin noemde, is de variant waarbij het helikopterverkeer verplaatst wordt naar een andere locatie die minder hinder veroorzaakt. "Wat het CDA betreft is het zeker de moeite waard om te onderzoeken of dit mogelijk is. Als dat zo blijkt te zijn, moeten ook omwonenden profiteren door een vermindering van de overlast. In elk geval zou het aantal nachtvluchten daardoor fors omlaag kunnen. In geval van uitplaatsing van de helikopters moeten op regionaal niveau afspraken worden gemaakt hoe om te gaan met de vrijkomende geluidsruimte."

In de zomer van 2016 hebben de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Rotterdam, Schiedam en Lansingerland een verkenner aangesteld. Hem was verzocht het draagvlak te onderzoeken voor een nieuw luchthavenbesluit voor RTHA. Het adviesrapport lag woensdag 5 april voor ter bespreking in de Statencommissie Milieu en Verkeer.