28 juni 2017

Volgende stap naar definitief advies RTHA

Het 'Advies over draagvlak luchthavenbesluit RTHA' biedt voldoende aanknopingspunten om de huidige situatie van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) te verbeteren. Dat zei CDA-Statenlid Muzaffer Cetin vandaag tijdens de vergadering van Provinciale Staten. Eerder had hij ook al zijn tevredenheid uitgesproken: "Het CDA vindt dat met dit advies een belangrijke stap wordt gezet richting de toekomst. Een stap om het huidige draagvlak voor RTHA te behouden, die ook recht doet aan de economische waarde en ambities van de luchthaven. "

Uit de inbreng van Cetin:
"Rentmeesterschap is één van de vier grondbeginselen van het CDA. Dat betekent dat wat aan je toevertrouwd is goed bewaren, bewaken en overdragen aan de volgende generatie. De CDA-fractie vindt dat dit principe in de discussie over de toekomst van Rotterdam The Hague Airport goed naar voren gekomen is. Er is een juiste balans gevonden tussen economische meerwaarde en effecten op het gebied van milieu en gezondheid. Dit advies geeft de mogelijkheid om de huidige situatie rondom de luchthaven te verbeteren en te optimaliseren. Hiervan zullen de volgende generaties profiteren en kan verder basis leggen voor een sterker en beter Zuid-Holland."

Nadat ook besluitvorming heeft plaatsgevonden in de betrokken gemeenteraden, wordt het definitieve advies over RTHA begin juli aangeboden aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze zal de uiteindelijk beslissing nemen over een nieuw luchthavenbesluit.

Lees hier de volledige inbreng van Muzaffer Cetin.