Het CDA presenteert vandaag met trots haar advieslijst voor de Eerste Kamerverkiezingen.

Het Landelijk Bestuur en de Verenigingsraad van het CDA hebben gisteravond de advieslijst voor de Eerste Kamerverkiezingen vastgesteld. De lijsttrekker Theo Bovens is al eerder gekozen en staat op plek 1. Op plek 2 en 3 staan twee zittende senatoren, Greet Prins en Hugo Doornhof

De lijst is een mooie mix van nieuwkomers en ervaren kandidaten.

Wat betreft de nieuwkomers:

• Op plek 4 staat Janny Bakker, voorzitter Raad van Bestuur van Movisie en oud-wethouder Huizen.
  • Op plek 6 vinden we gedeputeerde Provincie Limburg en oud-Tweede Kamerlid Madeleine van Toorenburg.
  • Op plek 7 staat Tineke Schokker, oud-burgemeester en oud-gedeputeerde.
  • De 31-jarige jongerenkandidaat Joris Steenkamp, advocaat en oud-voorzitter CDA-adviescommissie Integriteit, staat op plek 8.
  • Op plek 9 staat Aline Pastoor, directeur-bestuurder samenwerkingsverband VO en oud-fractievoorzitter Zeist.
  • Op plek 11 vinden we  Huib van Olden, wethouder te Den Bosch en voormalig advocaat.
  • Op plek 12 staat Anita Sørensen, wethouder Maasdriel  en voorzitter DB Rivierenland.

Nog meer ervaring van kandidaten op de lijst vinden wij met zittend senator Theo Rietkerk op plek 5, en op plek 10 oud-senator Jonathan Soeharno

Theo Bovens, lijsttrekker: ‘Vol enthousiasme ben ik aanvoerder van deze kandidatenlijst voor de Eerste Kamer. Het CDA is een brede volkspartij en dat zie je op deze lijst ook terug. Ik ben trots op de geweldige kwaliteit en de regionale spreiding binnen het team. De senaat moet de rol van verbinder hebben over regio’s en partijgrenzen heen. De kracht van alliantievorming tussen én met de samenleving stimuleren. Het CDA is niet voor niks de partij van ‘wij’. We doen het samen.’

Wopke Hoekstra, partijleider: ‘Als senator heb ik ervaren hoe belangrijk het is om juist vanuit de Eerste Kamer continu de verbinding te zoeken met de samenleving. Dit team staat met beide benen in de samenleving en ik kijk ernaar uit om samen met hen verder te bouwen aan een samenleving van minder ik en meer wij.’

Hans Huibers, partijvoorzitter: ‘Ik wil Ruth Peetoom en haar team bedanken voor deze mooie kandidatenlijst. Met dit team en alle kandidaten voor de Provinciale Staten gaan we vanaf nu op campagne om onze boodschap zo luid mogelijk te laten klinken.’

Verdere procedure

De advieslijst wordt nu naar de lokale CDA-afdelingen gestuurd. De stemming binnen de afdelingen bepaalt hoe de definitieve lijst eruit ziet. De lijst wordt bekrachtigd op het partijcongres van 4 februari 2023.